SP3969 ICT ve speciální pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Tužilová (pomocník)
Garance
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3969/Kombi01: Pá 7. 10. 15:00–17:50 učebna 60, Pá 9. 12. 14:00–16:50 Virtuální místnost, P. Pitnerová
SP3969/Prez01: každé liché pondělí 11:00–12:50 učebna 5, kromě Po 24. 10., P. Pitnerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi technologické podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich znevýhodnění (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
Výstupy z učení
Očekávané výstupy:
student se orientuje v problematice asistivních, informačních a komunikačních technologií;
umí použít speciální pomůcky a technologie, pomáhající žákům se speciálními vzdělávacími potřebami překonávat bariéry;
umí navrhnout vhodné pomůcky či technologie;
má dovednosti potřebné k cílené speciálně pedagogické podpoře žáků se SVP v učení;
zná podmínky pro úpravu či tvorbu textů pro znevýhodněné čtenáře.
Osnova
  • Asistivní technologie.
  • Speciální kompenzační pomůcky pro práci s počítači.
  • Speciální software.
  • Využití ICT v inkluzivní pedagogice.
  • Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu.
  • Elektronická podpora výuky (e-learning).
  • Technologicko-didaktické znalosti – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce.
Literatura
    povinná literatura
  • PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, s. 1-5. ISSN 1214-9187.
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
  • WATKINSON, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
    doporučená literatura
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
    neurčeno
  • Strategie 2030+
Výukové metody
Seminář, praktické ukázky, video, doporučená literatura. Skupinové diskuse, kooperativní učení, příprava portfolia, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
Metody hodnocení
Příspěvek do diskuse formou elektronických příspěvků do předmětového fóra. Rešerše odborného textu z vybrané oblasti ICT či AT v souvislosti se speciální pedagogikou. Zpětná vazba bude probíhat ústní zkouškou. Další požadavky budou upřesněny v Organizačních pokynech v ISu a na první konzultaci předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.