SP3969 ICT in SEN

Faculty of Education
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP3969/Kombi01: Sat 7. 10. 8:00–13:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
SP3969/Kombi02: Sat 9. 12. 8:00–13:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
SP3969/Prez01: each odd Monday 16:00–17:50 učebna 1, L. Gajzlerová
SP3969/Prez02: each even Monday 16:00–17:50 učebna 1, L. Gajzlerová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the course is to introduce students to the possibilities of technological support for students with special educational needs, taking into account their specific needs according to their type of disadvantage (visual impairment, hearing impairment, physical disability, specific learning disabilities,...).
Learning outcomes
Expected outcomes:
The student is oriented in the issues of assistive, information and communication technologies;
can use special aids and technologies to help students with special educational needs overcome barriers;
can design appropriate aids or technologies;
has the skills needed to provide targeted special educational support for pupils with SEN in their learning;
knows the conditions for adapting or producing texts for disadvantaged readers. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Syllabus
  • Assistive technology.
  • Special compensatory aids for working with computers.
  • Special software.
  • Use of ICT in inclusive pedagogy.
  • Roles, advantages and limits of ICT in the educational process.
  • Electronic support for teaching (e-learning).
  • Technological-didactic knowledge - the use of special aids, assessment of the effectiveness of their use in teaching.
  • Teacher Digital Competence Framework.
  • Computer, digital, media and information literacy.
  • Touch technologies in education, applications and their use.
  • Robots and robotic aids in education
Literature
    required literature
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
  • Strategie 2030+
  • MŠMT, Rámec digitálních kompetencí učitele
  • Zdravé dětství ve světě digitálních médií : informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Translated by Radomil Hradil. Vydání první. Lelekovice: Franesa, 2020, 151 stran. ISBN 9788088337164. info
    recommended literature
  • PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, s. 1-5. ISSN 1214-9187.
  • WATKINSON, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
  • AIKEN, Mary. Nebezpečný efekt. Translated by Antonín Suchánek. Praha: Zeď, 2021, 403 stran. ISBN 9788090790940. info
  • GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy (Multimedia Technologies and their Use in Children with Special Education Needs in Inclusive School Settings). Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 282 pp. ISBN 978-80-210-8109-3. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8109-2015. Čítárna Munispace info
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ and Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání (Learning with Tablets - Use of Mobile Technology in Education). Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 pp. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
  • ROGERS, Vanessa. Kyberšikana : pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Translated by Ondřej Vágner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 9788073679842. info
    not specified
  • KARDARAS, Nicholas. Svítící děti : závislost na moderních technologiích a jak se jí zbavit. Translated by Dominika Slepánková. Vydání první. Brno: Zoner Press, 2021, 267 stran. ISBN 9788074134517. info
  • DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS and Luboš HEGER. Dítě v síti : manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2019, 207 stran. ISBN 9788020451453. info
  • Hello Ruby : velká cesta do nitra počítače. Translated by Jana Mandelíková, Illustrated by Linda Liukas. Vydání první. Praha: Dynastie, 2019, 88 stran. ISBN 9788090580398. info
  • Hello Ruby : výprava do internetu. Translated by Jana Mandelíková, Illustrated by Linda Liukas. Vydání první. Praha: Dynastie, 2019, 99 stran. ISBN 9788090764804. info
  • Hello Ruby : dobrodružné programování. Translated by Ondřej Novák, Illustrated by Linda Liukas. Vydání první. Praha: Dynastie, 2017, 112 stran. ISBN 9788090580343. info
Teaching methods
Seminar, practical demonstrations, video, recommended literature. Group discussions, cooperative learning, experiential activities, independent reading of assigned texts, creation of infographics, presentation of examples of good practice.
Assessment methods
Contribute to the discussion by electronic contributions to the subject forum. Elaboration of infographics from a selected area of ICT or AT in the context of special education. Feedback will be by oral examination. Further requirements will be specified in the Organizational Guidelines in IS and at the first course consultation.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 1 blok pro kombinované studium.
The course is also listed under the following terms Autumn 2022, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/SP3969