SP3BP_SSP3 Specialisation 3 - Teaching People with Learning Disabilities

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Tue 16:10–19:40 učebna 1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject define the problematics of access to specific learning disabilities. It targets the possibilities of reeducation, education and methods of working with these pupils.
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení specifických poruch učení (SVPU), odlišení od poruch učení a jejich příčin. Vývoj legislativy v ČR. Základní pojmy a definice SVPU. Etiologie SVPU, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování. Screening, depistáž a diagnostikování SVPU. Formy vzdělávání žáků se SVPU a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí. Metody rozvíjení oslabených funkcí u dětí předškolního věku. Projevy oslabení v rozvoji funkcí centrální nervové soustavy významných v počátcích vzdělávání (čtení, psaní, počítání). Vývoj zrakového a sluchového vnímání, hrubé a jemné motoriky, pozornosti, volních vlastností a motivace a jejich význam ve vzdělávání žáků se SVPU. Orientace v prostoru, pravolevá orientace, lateralita. Systémový přístup k vzdělávání žáků se SVPU učitelé, rodina, terapeut, spolužáci, žák sám; škola, reedukační péče, zájmová činnost. Prevence poruch chování. Reedukační metody zaměřené na zrakové a sluchové vnímání, rozvoj motoriky, orientace v prostoru, rozvoj řeči. Speciální metody zaměřené na reedukaci dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Využití reedukačních metod v pedagogické praxi mateřských, základních, středních škol. Kompenzační a reedukační pomůcky.
Literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 pp. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
Assessment methods (in Czech)
K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: 1. odevzdat 3 seminární práce (rozsah 1 strana): kazuistika - 6.3., metodika - 20.3., reedukační pomůcka - u zkoušky; 2. písemný test (otázky budou k dispozici před koncem semestru); 3. ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SP3BP_SSP3