SP3BP_ZSP5 Základy spec. pedagogiky 5 Etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 16:10–16:55 učebna 30
Předpoklady
Absolvování základů psychopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět oboru. Postavení oboru v systému spec. ped. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů poruch chování. Změny v pojetí oboru v kontextu biopsychosociálního modelu postižení. Socializace dítěte s dispozicí k poruchám emocí a chování. Systém speciálních zařízení pro jedince s poruchami chování.
Osnova
  • Předmět oboru. Postavení oboru v systému spec. ped. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů poruch chování. Změny v pojetí oboru v kontextu biopsychosociálního modelu postižení. Socializace dítěte s dispozicí k poruchám emocí a chování. Systém speciálních zařízení pro jedince s poruchami chování.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
  • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence : [možné příčiny, současná sktruktura, programy prevence kriminality mládeže]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 80-7178-771-X. info
Metody hodnocení
Písemná seminární práce - 1. Vývoj vztahu k autoritě z bidromálního pohledu, 2. Vývoj motivace z biodromálního pohledu 3. Přístupy k řešení problematiky kázně v historickém kontextu Zkouška - proběhne formou testu. Do klasifikace se zahrnují hodnocení seminárních prací a testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009.