SP3MK_SVZ1 Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/16. 16 hodïn. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět se zabývá problematikou integrativního/inkluzivního vzdělávání.
Osnova
  • Integrativní/inkluzivní vzdělávání, vymezení pojmů integrace, inkluze, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, žák se zdravotním postižením (s mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým, narušenou komunikační schopností, s autismem), zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním, žák nadaný a mimořádně nadaný, strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativní rámec pro integrativní/inkluzivní vzdělávání, pedagogicko-psychologické poradenské služby, kurikulární dokumenty, systém kurikulárních dokumentů, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, multikulturní výchova jako příklad průřezového tématu, ucelená rehabilitace, spolupráce s rodinou, speciálně pedagogická diagnostika, kooperativní učení, individuální vzdělávací plán, heterogenní učební skupiny, team teaching, Systém poradenství v České republice, výchovný poradce, speciálně pedagogická centra, pedagogicko psychologické poradny, personální obsazení, standardy činnosti, střediska výchovné péče, poradenství pro rodiče, profesní poradenství, legislativní opatření zabývající se poradenstvím.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno. Brno: Paido, 2005, 267 s. Paido. ISBN 80-86633-38-1. info
Metody hodnocení
Ukončení zkouškou. Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido 2007 BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. PIPEKOVÁ, J. Strategie ve vzdělávání žáků a mentálním postižením na středním odborném učilišti. Brno MSD. 2007 PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-07-1. MERTIN, M. Jak řešit problémy se školou. Lexikon pro rodiče. Praha: Portál, 1997 ŠVARCOVÁ, I. Vzdělávací program Zvláštní škola. Praha: Septima, 1998 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou RVP ZV LMP Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - metodika. Olomouc: Netopejr, 1997 KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1998 MÜLLER O, Terapie ve speciální pedagogice Olomouc. Studio, 2005 ISBN 80-244-1075-3
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.