SP3MK_SVZ1 Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 10. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 21. 12. 7:30–14:40 učebna 51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá problematikou integrativního/inkluzivního vzdělávání.Student získá základní dovednosti v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Osnova
  • Integrativní/inkluzivní vzdělávání, vymezení pojmů integrace, inkluze, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, žák se zdravotním postižením (s mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým, narušenou komunikační schopností, s autismem), zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním, žák nadaný a mimořádně nadaný, strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativní rámec pro integrativní/inkluzivní vzdělávání, pedagogicko-psychologické poradenské služby, kurikulární dokumenty, systém kurikulárních dokumentů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, multikulturní výchova jako příklad průřezového tématu, kooperativní učení, individuální vzdělávací plán, heterogenní učební skupiny, team teaching, Systém poradenství v České republice, výchovný poradce, speciálně pedagogická centra, pedagogicko psychologické poradny, Etopedie – základní uvedení, východiska, postavení v systému speciální pedagogiky, terminologie, definice poruch chování a jejich klasifikace, současné trendy, vymezení cílové skupiny etopedie, speciálně pedagogický proces v etopedii – cíle, principy, prostředky, prevence, intervence, rehabilitace, integrace, inkluze, segregace, téma nálepkování (etiketizace,)poruchy chování spojené s hyperaktivitou a deficitem pozornosti – ADD, ADHD (vymezení, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence),systémový přístup v edukaci žáků v riziku či s poruchami chování, prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky, poradenství a intervence; poradenský systém a systém školských výchovných zařízení (poradenské služby ve školách, SVP, ÚV a OV apod.) Legislativa a dokumenty
Literatura
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 222 s. ISBN 9788024615653. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno. Brno: Paido, 2005, 267 s. Paido. ISBN 80-86633-38-1. info
Výukové metody
Přednáška - doplněna bude interaktivní diskusí na vybrané téma.
Metody hodnocení
zkouška Ukončení předmětu: písemný test - k úspěšnému absolvování je nutno 75% správných odpovědí potřebami
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.