SP3MK_ZP Edukace žáků se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 9. 5. 7:30–14:40 učebna 36
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro zrakově postižené dítě, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení zrakově postižených, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas u zrakově postižených, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
Osnova
  • Okruhy: 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí.
  • 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
  • 3. Anatomie zrakového orgánu.
  • 4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
  • 5. Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
  • 6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby)
  • 7. Zrakově postižené dítě v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
  • 8. Zrakově postižené dítě ve školním věku. Specifika výuky zrakově postižených.
  • 9. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání zrakově postižených.
  • 10. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
  • 11. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
  • 12. Integrace/ Inkluze. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí.
  • 13. Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina
  • 14. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
  • 15. Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
  • 16. Organizace zrakově postižených a organizace nabízející služby zrakově postiženým u nás a v zahraničí.
  • 17. Profesní příprava zrakově postižených. Volba a výkon povolání.
  • 18. Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením.
  • 19. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí s postižením zraku.
  • 20. Sport a výtvarné aktivity nevidomých a slabozrakých.
Literatura
    doporučená literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
    neurčeno
  • ŠVECOVÁ - KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 80-85931-84-2. info
Výukové metody
teoretická příprava - zadaná literatura a interaktivní osnovy, video, diskuse
Metody hodnocení
Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky, nebo písemného testu (70% správnost odpovědí), seminární práce - odevzdána v termínu prezentovaném v úvodu kurzu, aktivní účast v interaktivní diskusi - v době jejího konání. Neodevzdání seminární práce či neúčast v diskusi znamená nesplnění podmínek předmětu a jeho neúspěšné ukončení bez možnosti účastnit se závěrečného testu.
Informace učitele
Další zajímavé informační zdroje: MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998. 85 s. ISBN 80-85931-60-5.; SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2006. 454 s. ISBN 80-86413-30-6.; SMÝKAL, Josef. Pohled do dějin slepeckého pisma. Praha: Česká unie nevidomých a slabozrakých, 1994. 112 s.; VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001; JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8; KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dítě s těžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996 www.braillnet.cz www.sons.cz www.lorm.cz www.european-agency.org www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.spektravox.cz www.ranapece.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.