SP4BK_SP1b Specialisation 1b - Teaching the Mentally Impaired

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/40. 24 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites
Sucessfully finised subject Základy psychopedie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Psychopeadia, definition of Mental retardation, Mentally disabled, etiology, classification of mental disabilities, diagnostics, mild, moderate, severe and profound mental retardation, education and upbringing of mentally disabled, system of schools, special educational centres, special metodologies, alternative forms of communication, pre-professional and professional work with mentally disabled, legislation, social care institutions, charity and non-state organizations. Metodology of teaching. The proces of teachig. Therapy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Psychopedie jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. Historie. 2. Charakteristika mentální retardace. Definice. 3. Demence. Definice, charakteristika, projevy, typy. Literatura. 4. Pseudooligofrenie. Charakteristika, projevy, náprava, vzdělávání. 5. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy, vzdělávání. Literatura. 6. Etiologie mentální retardace. Biologické a sociální příčiny. 7. Klasifikace mentální retardace. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. 9. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický a somatický vývoj. 10. Řeč u jedinců s mentálním postižením. Alternativní a augmentativní komunikace. 11. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací. 12. Vzdělávací programy. 13. Poradenský systém v České republice. 14. SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 15. Raná péče. 16. Předškolní vzdělávání. Možnosti vzdělávání jedinců s MR v tomto období, funkce, vzdělávací program. 17. Základní škola praktická. Vymezení žáků navštěvujících tuto školu, dělení, trvání, vzdělávací programy, cíle, obsah. 18. Základní škola speciální. Vymezení žáků navštěvujících tuto školu, dělení, trvání, vzdělávací programy, cíle, obsah. Přípravný stupeň. Rehabilitační vzdělávací program. 19. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické a speciální. 20. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 21. Další vzdělávání – kurzy, večerní školy. 22. Ústavy sociální péče. 23. Organizace zabývající se péčí o jedince s mentálním postižením. 24. Autismus. Charakteristika, triáda, edukace. 25. Terapie. 26. Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 27. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 28. Literatura z oblasti psychopedie.
Literature
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
Assessment methods (in Czech)
Seminář, zk.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SP4BK_SP1b