SP4BK_SP2d Specializace 2d Somatopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 26. 10. 7:30–14:40 učebna 32, Pá 2. 11. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 16. 11. 7:30–14:40 učebna 32, Pá 23. 11. 7:30–14:40 učebna 32, So 1. 12. 7:30–14:40 učebna 32
Předpoklady
Absolvování základů předmětu Somatopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních informací o problematice osob s tělesným postižením, možnosti jejich vzdělávání, podpory a stimulace.
Osnova
  • 1. Vývoj přístupů společnosti k osobám s tělesným a zdravotním postižením
  • 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru
  • 3. Klasifikace pohybových vad
  • 4. Centrální obrny při zasažení mozku
  • 5. Centrální obrny při zasažení míchy
  • 6. Centrální obrny při degenerativním onemocnění mozku a míchy
  • 7. Mozková obrna, etiologie, formy, vliv na psychický vývoj
  • 8. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, terapie, prognóza)
  • 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, poškození dominance motoriky ruky, asymetrie hemisfér a řeč, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza)
  • 10. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza)
  • 11. Mozková obrna jako těžké postižení a přidružená postižení
  • 12. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou
  • 13. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů
  • 14. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba
  • 15. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba
  • 16. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy)
  • 17. Charakteristika chronických onemocnění (alergie, astma), specifika práce
  • 18. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů
  • 19. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání
  • 20. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižených (předškolní, základní, střední - legislativa)
  • 21. Integrace žáků s tělesným postižením do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)
  • 22. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, IPPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností)
  • 23. Raná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa)
  • 24. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání. Posuzování školní zralosti u dětí s hybným postižením
  • 25. Lateralita – diagnostika, zřetel k jedincům s tělesným postižením, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz
  • 26. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace)
  • 27. Organizace a význam škol při nemocnici (cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, herní terapie)
  • 28. Význam, úkoly a organizace škol v ozdravovnách a dětských léčebnách (rozsah vzdělávání, hodnocení, klasifikace žáků ve školách, specifika práce)
  • 29. Předprofesní příprava žáků s tělesným postižením (hlediska přiměřenosti při výběru školy, možnosti poradenství)
  • 30. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (možnosti vzdělávání v rámci středního školství)
  • 31. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením
  • 32. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení
  • 33. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory)
  • 34. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
  • 35. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
  • 36. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
  • 37. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u jedinců s tělesným postižením. Užití počítačů u osob s tělesným postižením
  • 38. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie)
  • 39. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy
  • 40. Léčebná rehabilitace u osob s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido. 135 s. ISBN 80-85931-69-9. 1999. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton. 158 s. ISBN 8072541927. 2001. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o. 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. 2009. info
Výukové metody
seminář, video, diskuse
Metody hodnocení
seminární práce, písemný test (36 otázek), ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : 2006, MU. ISBN 80-210-3971-X. BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodních dimenzích. Brno : MSD, 2005. ISBN 80-86633-31-4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : KAROLINUM 1995. ISBN 80-7184-030-0. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno : PdF MU, 2003, ISBN 80-210-3242-1. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP ČR, 1998. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VAĎUROVÁ, H. Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno : MSD, 2006. ISBN80-86633-60-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VÍTEK, J. Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-154-6. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80 85931-69-9.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.