SP4BK_SSP3 Specializace 3 SPU

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/9. 40 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vymezuje problematiku prístupu k SPU. Zaměřeje se na možnosti reedukace, edukaci a metody práce s žěky s SPU.
Osnova
  • Vymezení specifických poruch učení (SPU), odlišení od poruch učení a jejich příčin. Vývoj legislativy v ČR. Základní pojmy a definice SPU. Etiologie SVPU, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování. Screening, depistáž a diagnostikování SVPU. Formy vzdělávání žáků se SVPU a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí. Metody rozvíjení oslabených funkcí u dětí předškolního věku. Projevy oslabení v rozvoji funkcí centrální nervové soustavy významných v počátcích vzdělávání (čtení, psaní, počítání). Vývoj zrakového a sluchového vnímání, hrubé a jemné motoriky, pozornosti, volních vlastností a motivace a jejich význam ve vzdělávání žáků se SPU. Orientace v prostoru, pravolevá orientace, lateralita. Systémový přístup k vzdělávání žáků se SPU učitelé, rodina, terapeut, spolužáci, žák sám; škola, reedukační péče, zájmová činnost. Prevence poruch chování. Reedukační metody zaměřené na zrakové a sluchové vnímání, rozvoj motoriky, orientace v prostoru, rozvoj řeči. Speciální metody zaměřené na reedukaci dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Využití reedukačních metod v pedagogické praxi mateřských, základních, středních škol. Kompenzační a reedukační pomůcky.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
Informace učitele
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1995 MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994 MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1994 MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1991 MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1993 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál,1995 NOVÁK, J. Dyskalkulie. Praha: Augusta, 1997 POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997 POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998 POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994 POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996 SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999 SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998 SOVÁK, M. Metodika psaní leváků. Praha: SPN, 1984 ŠAFROVÁ, A. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68 - 89 ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129 TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997 TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990 TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát. Praha: SPN, 1992 VOJTÍK, V., MACHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994, 2001
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008.