SP4BK_ZSP6 Základy speciální pedagogiky 6 Etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Teorie etopedie její pedmt, roviny zkoumání; její postavení v systému speciální pedagogiky; odlišnosti od ostatních speciáln pedagogických disciplín; vztah ke spolupracujícím oborm 2. Souasné pojetí etopedie, tendence a trendy základní zmny v etopedii, nové pístupy k ešení 3. Principy edukace jedinc s poruchami emocí a chování 4. Etopedie jako speciáln pedagogický proces cíle, úkoly, východiska 5. Úkoly etopedie v jednotlivých fázích speciáln pedagogického procesu, formy naplování 6. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti eské terminologie, mezinárodní a eská terminologie, souasné trendy 7. Definice poruchy chování problematika vývoje definice, kritéria tídní definic, školská definice PCH 8. Historický vývoj pístup k ešení problematiky dtí v ohrožených poruchou emocí a chování a souasné trendy 9. Pístupy k jedincm s poruchami emocí a chování rozsah problému, rysy ohrožující interakci jedinc s poruchami emocí a chování 10. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování - osobnost dítte (vývojová rizika, intelekt, emoce, temperament...), sociální faktory (škola, rodina, vrstevníci) 11. Škola jako rizikový faktor problémového chování hodnocení žáka, motivace k uení, efektivita výuky, podmínky a prostedky výuky ( 12. Rodina jako rizikový faktor problémového chování 13. Charakteristika žáka s problémy v chování, charakteristika žáka s poruchami chování 14. Edukace žák s poruchovým chováním v rámci bžných a speciálních školy 15. Institut náhradní rodinné pée, institucionální náhradní rodinná pée systém školských zaízení pro ústavní a ochranou výchovu
Osnova
  • 1. Teorie etopedie její pedmt, roviny zkoumání; její postavení v systému speciální pedagogiky; odlišnosti od ostatních speciáln pedagogických disciplín; vztah ke spolupracujícím oborm 2. Souasné pojetí etopedie, tendence a trendy základní zmny v etopedii, nové pístupy k ešení 3. Principy edukace jedinc s poruchami emocí a chování 4. Etopedie jako speciáln pedagogický proces cíle, úkoly, východiska 5. Úkoly etopedie v jednotlivých fázích speciáln pedagogického procesu, formy naplování 6. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti eské terminologie, mezinárodní a eská terminologie, souasné trendy 7. Definice poruchy chování problematika vývoje definice, kritéria tídní definic, školská definice PCH 8. Historický vývoj pístup k ešení problematiky dtí v ohrožených poruchou emocí a chování a souasné trendy 9. Pístupy k jedincm s poruchami emocí a chování rozsah problému, rysy ohrožující interakci jedinc s poruchami emocí a chování 10. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování - osobnost dítte (vývojová rizika, intelekt, emoce, temperament...), sociální faktory (škola, rodina, vrstevníci) 11. Škola jako rizikový faktor problémového chování hodnocení žáka, motivace k uení, efektivita výuky, podmínky a prostedky výuky ( 12. Rodina jako rizikový faktor problémového chování 13. Charakteristika žáka s problémy v chování, charakteristika žáka s poruchami chování 14. Edukace žák s poruchovým chováním v rámci bžných a speciálních školy 15. Institut náhradní rodinné pée, institucionální náhradní rodinná pée systém školských zaízení pro ústavní a ochranou výchovu
Metody hodnocení
seminární práce, test
Informace učitele
ELLIOTT,J; PLACE, M: Dít v nesnázích, 1.vyd.,Havlíkv Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 ONDRÁEK, P.: Františku, pesta konen zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 MONATOVÁ, L.: Úsilí o ešení poruch chování, in: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, 1.vyd., Brno,1996, Paido, ISBN 80-85931-20-6 STELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 ŠTPÁNKOVÁ,L.: Stediska výchovné pée, in: Vítková: Otázky speciáln pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.191-193 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Pístupy k poruchám emocí a chování v souasnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítte školního vku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 ZÁKON . 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zaízeních a o preventivn výchovné péi ve školských zaízeních Metodický pokyn k jednotnému postupu pi uvolování a omlouvání žák z vyuování, prevenci a postihu záškoláctví j.: 10 194/2002-14
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020.