SP4BP_REH2 Rehabilitace zdravotně postižených 2

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Ivona Vohlídalová, Ph.D. (přednášející), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 8:30–10:05 budova D3, 4.patro
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rehabilitace zdravotně postižených 2. SP4BP_REH2 Ergoterapie - ergodiagnostika, ergoterapie kondiční skupinová, ergoterapie individuální cílená (specifická), výběr činností podle poškození, výcvik obratnosti, rozsah pohybu svalové síly, vytrvalosti při činnosti horních končetin, výcvik sebeobsluhy, výcvik denních činností Základy ergonomie - pojem ergonomie, hodnocení pracovního místa, čtení, psaní, práce s počítačem, klávesnice, myš, pracovní deska, židle, opěra dolních končetin, opěra horních končetin, prostor pro dolní končetiny, prostor pro horní končetiny, opěra zápěstí, zorný úhel, zorná vzdálenost, výška obrazovky počítače, hodnocení profesiogramu, pracovní poradenství, pomůcky pro zdravotně postižené pro správný sed, vertikalizační pomůcky, pomůcky pro výcvik sebeobsluhy a denních činností.
Osnova
  • Okruhy: 1. Vymezení pojmů 2. Rehabilitační ošetřování, uplatnění v praxi 3. Vliv mobility a inaktivity na lidský organismus 4. Polohování 5. Ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti 6. Pasivní pohyby 7. Kondiční, aktivní a dechová cvičení, relaxace 8. Vertikalizace – sed, posazení na lůžku, nácvik stoje u lůžka 9. Příprava a nácvik chůze 10. Přesuny na vozíku 11. Sezení na vozíku, osobní hygiena
Literatura
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-197-5. info
Informace učitele
Odborná literatura: HABŠUDOVÁ, M. Špeciálne pomocky - kompenzačné, rehabilitačné, ortopedické. PÚCHOV, 1998. ISBN 80-968099-4-6. KUBÍČ, KUBÍČOVÁ, Z. Pomůcky pro tělesně postižené. Praha: Septima, 2001. HINTNAUS, L., HINTNAUSOVÁ, M. Účast rodičů při ergoterapii dětí se zdravotním postižením - proč a jak pomáhat úspěšnosti léčby. Praha: IPPP, 1900. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.