SP4BP_SPE2 Specializace: Etopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4BP_SPE2/01: St 11:10–14:40 učebna 19a, K. Červenka
Předpoklady
Absolvování předmětu specializace v etopedii 1: SP4BP_SPE1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem obou částí dvousemestrové specializace v etopedii je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PCHE, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
Osnova
  • 1. Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování (škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, efektivita výuky, individuální výchovný program, individuální výchovný plán, individuální plán rozvoje, standardy péče (ÚV/OV, SVP). 2. Poruchy chování spojená s agresí – agresivita a agrese, vandalismus, loupež, šikana, kyberšikana 3. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže 4. Problematika kriminality mládeže (dětí a mladistvých). 5. Trestní odpovědnost mládeže, probace a mediace, alternativy trestů a alternativní tresty, vězeňství. 6. Poruchy chování spojené se závislostí - závislostní chování 7. Syndrom CAN, edukační kontext, vztah k rozvoji PCHE. 8. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin 9. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD. Vztah SPCH a PCHE. 10. Přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování 11. Vliv vrstevnického okolí na dospívající v riziku/s problémem/s poruchou chování. Identifikace, vzory. Subklutury mládeže.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
    doporučená literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 stran. ISBN 8021025115. info
  • HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 8071781541. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
    neurčeno
  • Lidský vztah jako součást profese
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
  • BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 208 s. ISBN 9788074760204. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 9788073874360. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 159 s. ISBN 8085850761. info
Výukové metody
Výuka formou semináře - individuální příprava, skupinová práce, diskuse, skupinové aktivity.
Metody hodnocení
- docházka a aktivní účast na seminářích - individuální příprava - četba a reflexe četby - ve dvojicích - příprava diskuse o textech - ve skupině - příprava a realizace skupinového projektu - recenze knihy - ve skupinách - zkouška: 1) písemná část - tři otevřené otázky, 30 minut, minimum 65% (8b z 12), 2) ústní část
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018.