SP4BP_SPL1 Spec. LS: Logopedie 1+

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 7:55–10:30 učebna 52
Předpoklady
Absolvování základů logopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specializace - logopedie 1 LS SP4BP_SPL1 Historie pée o osoby s narušenou komunikaní schopností u nás i v zahranií, osobnosti logopedie, vymezení oboru logopedie, logopedická intervence, ti úrovn logopedické intervence, pedmt logopedie, organizace pée v souasnosti poskytování logopedické intervence v resortu školství, zdravotnictví, sociální péi, legislativa zajišující poskytování logopedické intervence v jednotlivých resortech, které se zabývají poskytováním logopedických služeb, komunikace, verbální a nonverbální komunikace, prbh komunikaního procesu, podmínky pro správný rozvoj komunikaní schopnosti, e, jazyk, mluva, ontogeneze ei, jazykové roviny, foneticko fonologická, lexikáln - sémantická, morfologicko - syntaktická, pragmatická rovina v ontogenezi dtské ei, fonetika, poznatky z fonetiky pro logopedy, tvorba eských samohlásek a souhlásek, speciáln pedagogická diagnostika logopedická seznámení s postupem pi provádní orientaního logopedického vyšetení.
Osnova
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Logopedie vědní a studijní obor, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému vd, mezioborová spolupráce. 2. Pehled historie pée o osoby s narušenou komunikaní schopností u nás i v zahranií. Osobnosti oboru logopedie. 3. Logoped základní úkoly logopeda, píprava logoped v R i v zahranií. Profil vysokoškolsky vzdlaného logopedického asistenta. Profesní a zájmové organizace v oboru logopedie 4. Pedmt logopedie, narušená komunikaní schopnost. Definování pojmu, rzná dlení a klasifikace. 5. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a eový projev. 6. Ontogeneze dtské ei. Podmínky správného vývoje ei. Psychologické a spoleenské faktory vývoje ei. 7. Jazykové roviny v ontogenezi ei (charakteristika lexikáln-sémantické, morfologicko-syntaktické, foneticko-fonologické, pragmatické roviny) 8. Poznatky z fonetiky, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek. Ortofonie, ortoepie. 9. Systém poskytované logopedické intervence v R (charakteristika jednotlivých rezort). 10. Speciáln pedagogická centra pro žáky s vadami ei funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení. 11. Raná intervence. 12. Logopedická prevence primární, sekundární, terciární. 13. Ovlivování pirozeného vývoje ei, výchova ke správné výslovnosti. Pípravní cviení dechová a fonaní cviení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj hrubé a jemné motoriky, motoriky mluvních orgán, rozvoj grafomotoriky. Prpravná cviení ke správné výslovnosti všech hlásek. 14. Fonetika, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek.. 15. Speciáln pedagogická diagnostika logopedická. Model kompletního logopedického vyšetení. 16. Pístroje a pomcky, využívané v logopedické praxi, pomcky v logopedické diagnostice i terapii
Literatura
  • HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas, řeč, sluch. Praha: Česká grafická unie, 1947
  • ALLEN, K.E., MAROTZ, L.R. Pehled vývoje dítte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • LECHTA, V. Logopedické repetitórium. Bratislava: 1990. ISBN 80-08-00447-9.
  • ŠLAPÁK, I.FLORIANOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie. Brno: Paido, 1999.
  • VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. Praha: 1989
  • HÁLA, B. Úvod do fonetiky. Praha: SPN,1957.
  • SOVÁK, M. HÁLA, B. Hlas, řeč, sluch. Praha: SPN, 1974
  • VYŠTEJN, J. Dítě a jeho řeč. Praha: Baroko a fox, 1995
  • KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z. Náměty pro logopedickou prevenci. Praha. Fortuna, 1999. ISBN 807168-691-3.
  • OHNESORG, K. Naše dítě se učí mluvit. Praha: 1991
  • SOVÁK, M. Logopedie. Praha: 1981
  • SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha : SPN, 1986
  • ŠTĚPÁN, J., PETRÁŠ, P. Logopedie v praxi. Praha: Septima, 1995.
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1.
  • OHNESORG, K. Fonetika pro logopedy. Praha: 1971, 1986
  • OHNESORG, K. Fonetická studie o dětské řeči. I. a II. Brno: FF, 1957
  • SEEMAN, M. Poruchy dětské řeči. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1955
  • KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie. In: Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 69-80. ISBN 80-85931-65-6.
  • KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6.
  • PAČESOVÁ, J. Řeč v raném dětství. Brno: 1979
  • LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, Paido, 2002. ISBN 80-73-15-038-7.
  • SOVÁK, M. Výchova koktavého dítěte doma i ve škole. Praha: 1988
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5
  • SOVÁK, M. Uvedení do logopedie. Praha: 1983
  • KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči u dítěte.Brno : MC nakladatelství, 2002
  • ANTUŠEKOVÁ, A. Preventívna logopedická starostlivost v predškolských zariadeniach. Bratislava: SPN, 1989. ISBN 80-08-00868-7.
Metody hodnocení
Předmět bude ukončen ústní zkouškou,požadavkem ke zkoušce je splnění seminární práce,splnění závěrečného testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru logopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.