SP4BP_SPL2 Specializace: L S Logopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4BP_SPL2/01: St 16:10–19:40 učebna 60, B. Chleboradová
Předpoklady
absolvování předmětu specializace Logopedie 1 (SP4BP_SPL1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student bude znát klasifikace narušené komunikační schopnosti, různé dělení a klasifikace vad a poruch. Bude seznámen s etiologií a symptomatologií vad a poruch komunikačních schopností: afázie; dysfázie; mutismus; poruchy zvuku řeči - rinolalie; palatolalie; dyslalie, vývojová dysartrie, získaná dysartrie; poruchy hlasu, hlasová hygiena; poruchy fluence řeči - balbuties, tumultus sermonis; symptomatické poruchy řeči. Bude se orientovat v systému logopedické intervence u jedinců se symptomatickými poruchami řeči a možnostech aplikace systémů augmentativní a alternativní komunikace.
Osnova
  • Komunikace - charakteristika, verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, podmínky správného vývoje řeči. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti - etiologie a symptomatologie: afázie, dysfázie, neurotické poruchy řeči, poruchy zvuku řeči - rinolalie, palatolalie, dyslalie, vývojová dysartrie, získaná dysartrie, poruchy hlasu, hlasová hygiena, poruchy fluence řeči balbuties, tumultus sermonis, symptomatické poruchy řeči. Systém logopedické intervence. Alternativní a augmentativní komunikace.
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • LECHTA, Viktor. Koktavost : komplexní přístup. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 231 s. ISBN 8071788678. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • BUBENÍČKOVÁ, Milena a Dana KUTÁLKOVÁ. Koktavost : metodika reedukace. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 63 s. ISBN 8072161458. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 215 s. URL info
Výukové metody
seminář, diskuse ve třídě
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí); ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.