SP4MK_CJAJ Analýza cizojazyčného odborného textu - anglický jazyk

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/15. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Kollárová (přednášející)
Mgr. Radka Mlýnková (přednášející)
Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Marta Holasová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alena Hradilová, Ph.D. (pomocník)
Ing. Boris Janča (pomocník)
Mgr. Zuzana Janoušková (pomocník)
PhDr. Hana Němcová (pomocník)
PhDr. Hana Reichová, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Radoslava Šopovová (pomocník)
PhDr. Jiří Vacek, CSc. (pomocník)
Garance
PhDr. Jiří Vacek, CSc.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MK_CJAJ/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. G. Hublová
SP4MK_CJAJ/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Mlýnková
SP4MK_CJAJ/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Kollárová
Předpoklady
Students enrolling on the course are expected to achieve at least a good pre-intermediate level of English (= Level B1).The pre-intermediate student (B1) understands the main points of clear standard input on familiar matters. Can enter unprepared into conversation about familiar topics and connect ideas in a simple way. Can provide information, take messages, give simple instructions and deal with less routine problems, e.g. complaints. Can describe events, experiences, hopes and ambitions; give reasons, explanations of plans and opinions.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Požadované znalosti na úrovni B1 (ERR) se prověřují vstupním testem na úvodní konzultaci. Předmět si zapíší pouze ti studenti, kteří úspěšně absolvovali vstupní test.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
In this Level B2 English Course, students will consolidate their language skills from the bachelor foreign language course (Level B1), develop terminology related to the sphere of Special Needs Education and enhance academic skills by means of SNE topics/issues (reading comprihension of specialist texts, discussing, summarizing, giving arguments, giving presentations, essay writing, listening. Students will also be required to show their awarness of basic B2 Level grammar.
Osnova
  • Consultation 1: Course introduction and requirements; Mock test; Visual impairment, integration/inclusion into mainstream schools. Mock test: grammar: 10 multiple-choice questions; vocabulary: translation of 5 terms, matching 5 terms with definitions; text analysis: 4-5 statements, making 3 questions; writing (pass mark = 55%). Preparation for C2: Vocabulary list I, Text 1, 2 – comprehension sheet. Grammar: Present simple, present continuous. Past simple, past continuous. Consultation 2: Hearing and speech impairment, integration/inclusion into mainstream schools. Preparation for C3: Vocabulary list II, Text 3, 4 – comprihension sheet, essay. Grammar: Present perfect simple, present perfect continuous. Expressing future: will, going to, may, might. Consultation 3: Behavioural disorders (ADHD) and specific learning difficulties (dyslexia, dysgraphia, dyscalculia...), coping strategies, remedial ways. Preparation for C4: Vocabulary list III, Text 5, 6 – comprehension sheet. Grammar: Modals: can, could, must/have to, may, mustn’t. Articles: a/an, the, - . Consultation 4: Autistic spectrum disorders. Mental impairment (Down syndrome). Preparation for C5: Gathering relevant sources and materials, preparing a 15-minute presentation + questions for discussion. Grammar: Countable, uncountable nouns, much X many. some, any, no. The passive: present simple, past simple, will. First and second conditional. Consultation 5: Oral presentations. Exam period: Test. The student who has not completed continuous assessmenst during the particular semester will not be allowed to take the Final Test! (Student, který nemá splněné průběžné úkoly z jednotlivých témat v rámci daného semestru, nemůže skládat zkoušku z tohoto předmětu!)
Literatura
  • e-learning IS.MUNI.CZ
  • SEAL, Bernard. Academic encounters : reading, study skills, and writing : content focus, human behavior. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, xx, 220. ISBN 0521476585. info
  • GILL, Nora, Jiří VACEK, Ruth COUFALOVÁ, Olga INGROVÁ a Jana KOLLÁROVÁ. Communicative ESP Practice for Pre-Service Teachers. 1. vyd. Olomouc: Palacký University, Olomouc, Czech Republic, 2003, 109 s. English Texts. ISBN 80-244-0652-7. info
  • PRODROMOU, Luke. Grammar and vocabulary for first certificate : with key. Essex: Longman, 1999, 319 s. ISBN 9780582400184. info
  • HASHEMI, Louise a Barbara THOMAS. Cambridge grammar for first certificate : with answers. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, xii, 260. ISBN 0521533368. info
  • REDMAN, Stuart a Ruth GAIRNS. Test your English vocabulary in use : pre-intermediate & intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, 142 s. ISBN 0521779804. info
  • www.praguepost.com
Výukové metody
Consultations in the form of seminars designed for teaching English for specific and academic purposes (acitvities developing students' awarness of language skills and systems within B2 level - reading and listening tasks; grammar and vocabulary practice, discussions and other speaking activities etc.).
Metody hodnocení
Level B2 language course. Credit requirements: 1)Attendance and active participation in consultations (one absence due to serious reasons is acceptable). 2)Completed in-term tasks. 3)Oral presentation. 4)Meeting deadlines. 5)Test (pass mark = 70%). In-term tasks: 1)Preparation for consultations (text analysis, comprehension sheets, vocabulary). 2)Grammar for self-study (IS). 3)Academic writing: essay. Pro ukončení předmětu jsou předepsány v semestru průběžné kontroly (ustni prezentace, pisemne ukoly, atd.), jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení. Student, který nemá splněné průběžné úkoly z jednotlivých témat v rámci daného semestru, nemůže skládat zkoušku z tohoto předmětu!
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Podmínkou zapsání předmětu je minimální vstupní znalost AJ na úrovni B1 (pre-intermediate). Jazyková kompetence se prověřuje cvičným písemným testem na úvodní konzultaci. Studentům, kteří v tomto testu nedosáhnou alespoň 55% bodů, bude doporučeno si předmět odregistrovat a zlepšit jazykové znalosti a dovednosti. Pro ukončení předmětu jsou předepsány v semestru průběžné kontroly jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je vyučován v angličtině a je zakončen testem na úrovni B2.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2023.