SP4MK_S4a1 Specialisation 4a - Speech Therapy and Teaching the Hearing Impaired 1

Faculty of Education
Spring 2010
Extent and Intensity
0/0/0. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites
graduation of the speech therapy specialization and specialization of hearing impairment in the bachelor studies ; bachelor final state exam in speech therapy and hearing impairment
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course the student will know the problematics: of communication process and the speech development; the student will learn about the etiology, symptomatolgy, classification, diagnostical and therapeutical process of communication disorders. The student will know the problematics: of the organization helping people with hearing impairment; hearing disorders; classification, prevention, individual speciality; history of care of people with hearing impairment.
Syllabus
  • Speech therapy, its conception and interdisciplinary cooperation; communication process, verbal and nonverbal communication; ontogeny of the speech, influence of psychological and social factors; the concept, classification, symptomalotogy, diagnostic and methods of the therapy of particular forms of communication disorders. the utilization of supports, aids and instruments in speech therapy practice; Organization helping people with hearing impairment; hearing disorders, classification, prevention, individual speciality; history of care of people with hearing impairment.
Literature
  • MACUROVÁ, Alena. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Vyd. 1. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 77 s. ISBN 9788087153055. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ and Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 127-141. ISBN 80-7315-120-0. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • LANGER, Jiří, Václav PTÁČEK and Karel DVOŘÁK. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk : výukový CD-ROM. 2. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005, 2 CD-ROM +. ISBN 8024411148. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • Klinická logopedie. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. info
  • MACUROVÁ, Alena, Andrea HUDÁKOVÁ and Markéta OTHOVÁ. Rozumíme česky : učebnice pro neslyšící. Vyd. 1. Praha: DIVUS, 2003, 168 s. ISBN 8086792145. info
  • POLOMISOVÁ, Markéta. Problematika afázie. Edited by Evžen Řehulka. 1999, 103 s. info
  • MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998, 93 s. ISBN 8085931621. info
  • BULOVÁ, Alena. Surdopedie (Education of hearing handicaped people). In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, p. 81-97. ISBN 80-85931-65-6. info
  • KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
  • PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 143 s. ISBN 8021004762. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Teaching methods
consultation, class discussion, homework
Assessment methods
final written test (contains 40 questions, it is necessary to successfully cope with 30 correct answers); oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace Logopedie a surdopedie.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2010/SP4MK_S4a1