SP4MK_S4b1 Specializace 4b1 Edukace jedinců s více vadami 1

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou: získat informace o speciálním vzdělávání a podpoře jedinců s kombinovaným postižením; legislativě; poradenství a alternativní strategie učení. Na konci kurzu jsou studenti schopni porozumět problematice vzdělávání žáků s kombinovaným postižením.
Osnova
  • 1. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se speciálními potřebami. 2. Integrace/ Inkluze (současné pojetí intervence a edukace u jedinců s postižením, podmínky pro integraci/ inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (charakteristika, vzdělávací oblasti, průřezová témata, podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami podle druhu postižení). 4. Služby speciálněpedagogického poradenství v ČR (charakteristika jednotlivých složek, vyhláška 116/ 2011 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení). 5. Ucelená rehabilitace, charakteristika jednotlivých složek. 6. Vývoj péče o postižené u nás podle druhu postižení – zrakové postižení. 7. Okruh osob se zrakovým postižením, současný stav oboru u nás a v zahraničí. 8. Poradenství zrakově postižených (střediska rané péče, SPC, tyfloservis, tyflocentrum). 9. Raná péče, učení zrakově postižených dětí v raném a předškolním věku. 10. Metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC, s rozlišením okruhu jedinců slabozrakých a nevidomých. 11. Prostorová orientace a samostatný pohyb – předmět speciální péče pro žáky s těžkým zrakovým postižením. 12. Charakteristika okruhu jedinců hluchoslepých, specifika edukace, institucionální vzdělávání. 13. Mentální postižení v kombinaci se zrakovým postižením. 14. Mozková obrna, etiologie, formy MO, specifika v edukaci se zřetelem na věková období, MO jako kombinované postižení. 15. Rozvoj jemné motoriky, grafomotoriky a senzomotoriky u dětí s MO (obecná diagnostika, úchop, lateralita, grafomotorická činnost). 16. Ergoterapie. 17. Individuální vzdělávací plán – charakteristika, obsah (zaměření na žáky s tělesným, zrakovým, s mentálním postižením, s autismem). 18. Výchovně vzdělávací práce v mateřských a základních školách při zdravotnických zařízeních (pojetí, charakteristika, význam s rozlišením na školy při nemocnicích, léčebnách a ozdravovnách). 19. Okruh osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním, současný stav oboru u nás. 20. Vývoj péče o postižené u nás podle druhu postižení – tělesné postižení. 21. Vývoj péče o postižené u nás podle druhu postižení - mentální postižení. 22. Charakteristika okruhu jedinců s více vadami (definice podle MŠMT ČR, členění do skupin, charakteristika jednotlivých skupin, specifika edukace, institucionální vzdělávání). 23. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci s tělesným postižením (příklad MO) – specifika edukace, institucionální vzdělávání. 24. Specifika edukace vícenásobně postižených, institucionální vzdělávání, současný stav oboru u nás a v zahraničí. 25. Metoda bazální stimulace a její využití v edukaci žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, s. 43-56. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
Výukové metody
Seminář, diskuse
Metody hodnocení
Písemný test.
Informace učitele
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1. JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6. KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1. KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojov postižených dtí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdělávání těžce postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3. KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příruka a učebnice pro výuku pomocí obrázků. Praha: Tech-Market, 1997. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988. LUDÍKOVÁ, L., MALEEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991. LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-981-6. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-60-5. MONATOVÁ, L. Speciáln pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. MULLER, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3. NILSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. NOVOSAD, L., ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska výchovy. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a pedškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychický vývoj dítte a jeho variabilita. Praha: UK, 1996. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-678-0. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2. VANOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X. TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky. Praha: Avicenum, Grada. 1996. ISBN 80-7169-257-3. VAŠEK, Š., VANOVÁ, A. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-967180-4-5. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšíené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým mentálním postižením. Praha: IPPP, 2001 VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., EHEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.