SP4MK_S4c2 Specializace 4c2 Edukace jedinců s poruchami chování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 6. 10. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 12. 10. 7:30–14:40 učebna 51, So 24. 11. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 30. 11. 7:30–14:40 učebna 51, So 15. 12. 7:30–14:40 učebna 53
Předpoklady
SP4MK_S4c1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; etopedie jako vědní obor, srovnání se zahranicím; otázky edukace, integrace a inkluse jedinec s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdlávání; Seznámí se s pojmy - systémová prevence v edukačním procesu; základy intervence; poradenství; resocializace; speciální pedagog osobnost, identita, postavení v edukačním procesu; problematika kriminality mladistvých; probační a mediační služba, alternativní tresty, trest odnětí svobody; právní rámec ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen navrhnout strategie výuky, hodnocení v edukačním procesu; diagnostické metody v edukačním procesu a metody intervence ve výuce.
Osnova
  • Problematika klasifikace poruch chování;
  • Diagnostika v edukačních podmínkách školské instituce, rodiny ve vztahu k informované intervenci;
  • Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů;
  • Historický vývoj přístupů k dětem s poruchami chování;
  • Koncept resilience a inkluze;
  • Internalizované poruchy chování;
  • Extrenalizované poruchy chování;
  • ADHD, ADD;
  • Systém školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím;
  • Systém pomáhajících organizací a zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím;
  • Kvalita života jedince s poruchami chování
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? In Ratolest Brno. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? Brno: občanské sdružení Ratolest Brno, 2011, s. 134-143, 145 s. ISBN 978-80-260-0137-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    doporučená literatura
  • ČERVENKA, Karel. Role „problémových“ dětí v systému péče o ohrožené děti jejich vlastníma očima: Několik poznámek z výzkumu. In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, s. 305-316. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kvalita života školy z perspektivy žáků se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI, 2009, s. 77-90, 13 s. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Strategie intervence u dětí v dětských domovech. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálními znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MU, 2009, s. 327-342. Pd-38/09-02/58. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Škola pro všechny - vyhledávání žáků v riziku poruch chování ve školním prostředí. Orbis Scholae. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009, roč. 1/3, č. 1, s. 79-97. ISSN 1802-4637. URL info
  • PAVLOVSKÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Dramatická výchova jako komunikační most v procesu prevence a intervence u dětí v riziku poruch chování. In KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (eds). Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: MU Brno, 2008, s. 75-75, 143 s. ISBN 978-80-7315-167-6. info
  • VOJTOVÁ, Věra. (Speciální) vzdělávací potřeby žáků v riziku a s poruchami chování a kvalita vzdělávání. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, s. 273-284, 11 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-4736-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, s. 117-119, 2 s. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, s. 161-172, 11 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. info
  • ČERVENKA, Karel. Skupinová solidarita a etnizace deviantního chování ve výchovných institucích. Poznámky k etnicky definovaným aspektům inkluze tzv. problémové mládeže. In Etnická různost a občanská jednota. Marada, Radim (ed.). Brno: CDK, 2006, s. 256-277, 21 s. Sociologická řada. ISBN 80-7325-111-6. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
Výukové metody
semináře, stáže, diskuze, případová práce
Metody hodnocení
případová studie, seminární práce dle zadání vyučujícího, zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.