SP4MK_S4c2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/2.7. 32 hodin. 11 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 30. 9. 7:30–14:40 učebna 60, So 15. 10. 7:30–14:40 Dětské centrum, Pá 18. 11. 7:30–14:40 učebna 52, So 17. 12. 7:30–14:40 učebna 53
Předpoklady
Absolvování předmětu SP4MK_S4c1. Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty pracovat se základními intervenčními technikami v individuální práci s dítětem s problémy, s poruchami chování v podmínkách rodiny, školy, instituionální výchovy. Důraz je kladen na osobnost pedagoga jako facilitátora v procesu rehabilitace. V rámci intervence bude student seznámen s možnostmi využití expresivních terapií, včetně jejich praktické ukázky. Po úspěšném absolvování předmětu bude student uplatňovat strategie intervence v případové práci.
Osnova
  • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci
  • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení
  • Inkluzivní trendy v institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence
  • Koncept resilience a inkluze ve speciálněpedagogické intervenci Teoretické psychologické rámce ve speciálněpedagogické intervenci v etopedii
  • Podpůrná opatření jako metodický rámec intervence– kritický přístup
  • Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti dětí jako základ diferencovaného přístupu k intervenci
  • Specifika intervence v kontextu odlišných potřeb cílové skupiny: Internalizované poruchy chování/Extrenalizované poruchy chování/ADHD, ADD
  • Metody intervence individuální, skupinové/Formy intervence/Témata intervence
  • Intervence 3P/Krizová intervence
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Intervenční dimenze dramatické výchovy. In Vojtová, V.; Pavlovská, M. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013, s. 47 - 56. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 154 s. ISBN 8024708183. info
    doporučená literatura
  • RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8
  • ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Policejní psychologie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006, 309 s. ISBN 8086898733. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
  • Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
Výukové metody
Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Bloková výuka expresivních terapií. Případová práce. Samostudium.
Metody hodnocení
Případová práce formou intervence - studie. Seminární práce na zadané téma s využitím odborné literatury.Reflexe případové práce. 40:30:30
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.