SP4MK_SPVS Speciální pedagogika předškolního a školního věku (se zaměřením na surdopedii)

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/3. 8 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se se systémem poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami - sluchovým postižením v ČR a současnými legislativními podmínkami poskytování poradenských služeb. Dále je náplní předmětu seznámit se s metodami speciálně pedagogické - surdopedické diagnostiky a týmovou spoluprací při komplexním diagnostickém vyšetření sluchových vad.
Osnova
  • Vymezení pojmu diagnostika, speciálně pedagogická diagnostika a surdopedická diagnostika. Metody speciálně pedagogické diagnostiky, metody a techniky surdopedické diagnostiky. Týmová spolupráce při komplexním diagnostickém vyšetření sluchových vad a mezioborové vztahy. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb. Střediska rané péče a speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené, náplň činností a personální obsazení. Osobnostní a profesní předpoklady poradenského pracovníka.
Informace učitele
BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. FENCLOVÁ, J., kol. Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP, Středisko rané péče Tamtam, 2005. FREEMAN,R.D. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP, 1992. HERDOVÁ, S. Vyšetřování sluchu u dětí. Pediatrie pro praxi, 2004/4. Dostupné na World Wide Web: HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. BAREŠOVÁ, J. HRUBÝ, J. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996. KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Praha: Portál, 2002. LAVIČKA, L., ŠLAPÁK, I. Porucha sluchu v dětském věku – poznámky pro pediatra. Pediatrie pro praxi, 2002/6. Dostupné na World Wide Web: LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. MATUŠKA, O.; ANTUŠEKOVÁ, A. Rozvíjanie reči sluchovo postihnutých detí raného a predskolského veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1992. NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: 1994. NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: 1997. POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP PdF, 2003. POUTHAS, V., JOUEN, F. Psychologie novorozence. Chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání. In VITÁSKOVÁ, K. Některé aspekty rané komunikace a jejich aplikace v logopedickém poradenství. Sborník II. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: UP PdF, 2002. PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002. SEIFERTOVÁ, J. Spolupráce praktických dětských lékařů a specialistů v oboru chorob ušních, nosních a krčních. Pediatrie pro praxi, 2001/2. Dostupné na World Wide Web: SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 1997. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. Vyhláška č. 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Dostupné na World Wide Web:
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/SP4MK_SPVS