SP4MP_HLAS Specializace: L+S Hlasová výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 15:15–17:50 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu je student schopen: porozumět specifickým vlastnostem dětského hlasu; použít informace k odstraňování špatných návyků při mluvním projevu; vysvětlit navození hlavového tónu; interpretovat cvičení na rozvoj hlasu; specifikovat poruchy funkční a organické.
Osnova
  • Poruchy hlasu, klasifikace poruch hlasu; poruchy funkční a organické; etiologické faktory hlasových poruch; diagnostika hlasových poruch; metodika navození hlavového tónu; práce s hlasem (intonace, barva, frázování, dechová opora, tempo řeči); hlasová a duševní hygiena.
Literatura
  • FROSTOVA, Jana. Faktory negativně ovlivňující kvalitu hlasu učitele. In Skola a zdraví pro 21.století. 2006. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně tvořivá hra-prostředek integrativního pojetí hudebního vzdělávání. 2005. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Specifika hudebního vzdělávání a školní praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Sborník z konference konané 13. - 14. září 2004. 1. vydání. MU Brno: Janík T.; Mužík V.; Šimoník O., 2004, 4 s. ISBN 80-210-3474-2. info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Paido, 2003, 157 s. info
  • HÁLA, Bohuslav a Miloš SOVÁK. Hlas, řeč, sluch : základní věci z anatomie, fysiologie a hygieny hlasového mluvícího i sluchového ústrojí, z foniatrie, orthoepie, orthofonie atd. Praha: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1941, 244 s. info
Výukové metody
Teoretické seznámení s poznatky z oblasti práce s hlasem Praktické osvojování základních dovedností (hlavový tón, dechová opora, mluvní projev ..)
Metody hodnocení
seminář, ukončení - kolokvium Průběh kolokvia: Studenti se vyjadřují k probíraným tématům, předvádějí praktická cvičení vhodná pro rozvoj dětského hlasu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti navazujícího magisterského studia logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.