SP4MP_INKS Inkluzivní vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností (L, S)

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student má současně s předmětěm SP4MP_INKS zaregistrovány povinně volitelné předměty specializace logopedie a surdopedie, předměty SP4MP_SPL3 a SP4MP_SPS3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen definovat podmínky inkluzivního vzdělávání; podmínky inkluzivní vzdělávání se zaměřením na děti a žáky se sluchovým postižením a s narušenou komunikační schopností; bude umět správně posoudit zařazení žáka se sluchovým postižením a s narušenou komunikační schopností do vzdělávacího systému.
Osnova
  • Sluchové postižení; narušená komunikační schopnost; inkluzivní pedagogika; integrace; inkluze; individuální vzdělávací plán; podmínky integrace; formy integrace; poradenské služby.
Literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jiří HAVEL a Hana FILOVÁ. Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 118 s. ISBN 978-80-210-5779-1. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 386 s. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Dagmar OPATŘILOVÁ. Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. první. Brno: Paido, 2011, 80 s. ISBN 978-80-7315-215-4. info
  • HRICOVÁ, Lenka. Projekty zaměřující se na podporu sociální inkluze osob se smyslovým postižením a jejich vliv na inkluzi školskou. In Vítková, M., Opatřilová, D. (eds.) Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2011. ISBN 978-80-7315-215-4. info
  • PANČOCHA, Karel a Helena VAĎUROVÁ. Analýza inkluzivního prostředí v základních školách prostřednictvím Indexu Inkluze. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, s. 25-40. ISBN 978-80-7315-201-7. info
  • BOČKOVÁ, Barbora a Jiřina KLENKOVÁ. Analýza zkušeností učitelů inkluzivní školy v oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive education in current czech school. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 117-126. ISBN 978-80-210-5383-0. info
  • HÁJKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010, roč. 2010, 224 s. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena a Lenka PAVLÍČKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání dětí s poruchami učení v matematice na základních školách. In Filová,H., Havel, J. (eds) Inkuzivní vzdělávání v primární škole. první. Brno: Paido, 2010, s. 249-258, 9 s. ISBN 978-80-7315-202-4. info
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Inkluzivní vzdělávání žáků se sluchovým postižením v základní škole. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 143-152. ISBN 978-80-210-5383-0. info
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010, 435 s. info
  • BARTOŃOVÁ, Miroslava a Jarmila PIPEKOVÁ. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do služeb v ČR - projekt EQUAL. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do systému služeb v České republice. Brno. Brno: MSD, 2005, s. 56-60, 4 s. MSD. ISBN 80-86633-31-4. info
Výukové metody
teoretická příprava; samostudium; aplikace poznatků o inkluzi v rámci výukové pedagogické praxe.
Metody hodnocení
zpracování eseje na dané téma z oblasti inkluzivního vzdělávání; kolokvium
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013.