SP4MP_INKS Inclusive Education of Individuals with Communication Disorder

Faculty of Education
Autumn 2013
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites
The student has at the same time with subject SP4MP_INKS registered subjects of specialization in education of impaired communication ability and education of hearing impairment, subjects SP4MP_SPL3 and SP4MP_SPS3
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this subject the student will be able to define the conditions for inclusive education; inclusive education requirements with a focus on children and pupils with hearing impairment and impaired communication ability; The student will be also able to correctly assess the inclusion of pupils with hearing impairment and impaired communication ability into the educational system.
Syllabus
  • Hearing impairment; impaired communication ability; inclusive education; integration; inclusion; individual educational plan; conditions for integration; forms of integration; advisory services.
Literature
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jiří HAVEL and Hana FILOVÁ. Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZŠ (Analysis of School Education Programmes as a Means of Qualitative Development of Inclusion at Primary School). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 118 pp. ISBN 978-80-210-5779-1. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (Inclusive Education – Provisions for Different Age Groups and Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 386 pp. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Dagmar OPATŘILOVÁ. Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole (Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary Schoul.). první. Brno: Paido, 2011, 80 pp. ISBN 978-80-7315-215-4. info
  • HRICOVÁ, Lenka. Projekty zaměřující se na podporu sociální inkluze osob se smyslovým postižením a jejich vliv na inkluzi školskou (Projects Focused on Support of Social Inclusion of Persons with Sensory Impairments and the Influence on School Inclusion). In Vítková, M., Opatřilová, D. (eds.) Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2011. ISBN 978-80-7315-215-4. info
  • PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Analýza inkluzivního prostředí v základních školách prostřednictvím Indexu Inkluze (Analysis of Inclusive Environment at Primary Schools through Index for Inclusion). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, p. 25-40. ISBN 978-80-7315-201-7. info
  • BOČKOVÁ, Barbora and Jiřina KLENKOVÁ. Analýza zkušeností učitelů inkluzivní školy v oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností (Anylysis of Experience of Inclusive Primary School Teachers with Education of Pupils with Impaired Communication Ability). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive education in current czech school. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 117-126. ISBN 978-80-210-5383-0. info
  • HÁJKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010, vol. 2010, 224 pp. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda and Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena and Lenka PAVLÍČKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání dětí s poruchami učení v matematice na základních školách (Inclusive Education of Pupils with Disabilities in Primary school). In Filová,H., Havel, J. (eds) Inkuzivní vzdělávání v primární škole. první. Brno: Paido, 2010, p. 249-258, 9 pp. ISBN 978-80-7315-202-4. info
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka and Lenka HRICOVÁ. Inkluzivní vzdělávání žáků se sluchovým postižením v základní škole (Inclusive Education of Pupils with Hearing Impairment in the Primary School). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 143-152. ISBN 978-80-210-5383-0. info
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, vol. 2010, 435 pp. info
  • BARTOŃOVÁ, Miroslava and Jarmila PIPEKOVÁ. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do služeb v ČR - projekt EQUAL (Integration/inclusion of intergative counselling to services in the Czech republic - project EQUAL). In VÍTKOVÁ, Marie. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do systému služeb v České republice. Brno. Brno: MSD, 2005, p. 56-60, 4 pp. MSD. ISBN 80-86633-31-4. info
Teaching methods
bookwork; study hour; application of knowledge about inclusion in the teaching of pedagogical practice.
Assessment methods
processing of essay on the topic in the field of inclusive education; colloquium.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
The course is also listed under the following terms Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2013/SP4MP_INKS