SP4MP_IPCH Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování (E)

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
státní BK zkouška z etopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent předmětu získá znalosti z oblasti inkluzivních přístupů k edukaci, poradenství a provázení dětí/žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování v národním i mezinárodním kontextu. Na konci tohoto předmětu bude absolvent schopen aplikovat inkluzivní strategie pro podporu dětí/žáků s poruchami chování a pro vytváření vyrovnávacích příležitostí pro děti/žáky v riziku vývoje poruchy chování v běžném školním prostředí.
Osnova
  • Inkluzivní koncept speciální pedagogiky. Inkluzivní koncept etopedie. Specifika inkluzivních přístupů v etopedii v rámci speciální pedagogiky. Specifika inkluzivních přístupů v etopedii v rámci pedagogiky. Inkluzivní přístupy v kontextu školské politiky. Teorie resilience v kontextu inkluzivních přístupů v edukaci. Podporující a vyrovnávací edukační příležitosti, procesy. Podporující a vyrovnávací edukační prostředí - emocionální, sociální, kognitivní. Příklady z inkluzivních strategií z praxe - národní, mezinárodní.
Literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Jiří NĚMEC. Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI PRESS, 2009, s. 21-38, 17 s. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
Výukové metody
Seminář, seminární práce a zpracování projektu pro aktivitu a) vyrovnávací příležitost, b) podporující příležitost pro cílovou skupinu žáků v riziku, s poruchou chování. Práce ve studentských týmech. Prezentace projektů - zpětná vazba k projektům ostatních skupin.
Metody hodnocení
Prezentace projektu - zpětná vazba k projektu jiné skupiny - písemná forma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.