SP4MP_ISVP Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (P)

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Tento předmět je určen pro studenty magisterského stupně studijního oboru Speciální pedagogika. Studenti musí mít splněny předměty Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Metodika speciálních škol 1 a 2 (SP4MP_MSP1; SP4MP_MSP2).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu budou studenti schopni, na základě znalosti specifik žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a přehledu o speciálních metodách a formách práce pro žáky se SVP, uceleně nahlížet na problematiku inkluzivního vzdělávání a řešit konkrétní situace a organizační záležitostí spjaté s inkluzivním vzděláváním (příprava materiálů, metody a formy výuky ). Prostřednictvím skupinového projektu chce tento předmět pomoci studentům uvědomit si všechny souvislosti spojené s každodenní realitou inkluzivního vzdělávání.
Osnova
  • Klíčová slova: žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, metody a formy práce, zrakové postižení, sluchové postižení, mentální postižení, tělesné postižení, souběžné postižení vice vadami, poruchy autistického spektra, narušená komunikační schopnost, sociální znevýhodnění
  • 1. Inkluzivní vzdělávání – definice, principy, filosofie
  • 2. Současný stav inkluzivního vzdělávání v České republice – legislativa, vzdělávací politika
  • 3. Inkluzivní vzdělávání v mezinárodních dokumentech
  • 4. Inkluzivní vzdělávání v zahraničí – důraz na Velkou Británii, USA
  • 5. Projekt – komplexní navržení řešení konkrétní vzdělávací situace žáka se SVP v inkluzivním prostředí.
  • 6. Prezentace – prezentace vypracovaného projektu a diskuse o navržených řešeních
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 223 s. ISBN 978-80-210-5103-4. info
  • BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MSD, 2009, 223 s. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie. 3. doplněné a upravené vy. Praha: Parta, 2007, 386 stran. ISBN 9788073200992. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 322 s. ISBN 8024406985. info
  • KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy :(specifické poruchy učení z pohledu vzdělávacích šancí) : monografie. Edited by Markéta Šálená. 1. vyd. Dobrá Voda u Pehřimova: Aleš Čeněk, 2002, 416 s. ISBN 80-86473-23-6. info
  • PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 69 s. ISBN 802102481X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1998, 91 s. ISBN 8072160516. info
  • SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
  • JANOTOVÁ, Naděžda a Karla SVOBODOVÁ. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 64 s. ISBN 80-85801-72-8. info
Výukové metody
projekt; konzultace; skupinová práce; prezentace
Metody hodnocení
hodnocení skupinového projektu a jeho prezentace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013.