SP4MP_ISVP Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (P)

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Tento předmět je určen pro studenty magisterského stupně studijního oboru Speciální pedagogika. Studenti musejí zároveň registrovat SP4MP_SPP4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu budou studenti schopni, na základě znalosti specifik žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a přehledu o speciálních metodách a formách práce pro žáky se SVP, uceleně nahlížet na problematiku inkluzivního vzdělávání a řešit konkrétní situace a organizační záležitostí spjaté s inkluzivním vzděláváním (příprava materiálů, metody a formy výuky ). Prostřednictvím skupinového projektu chce tento předmět pomoci studentům uvědomit si všechny souvislosti spojené s každodenní realitou inkluzivního vzdělávání.
Osnova
  • Klíčová slova: žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, metody a formy práce, zrakové postižení, sluchové postižení, mentální postižení, tělesné postižení, souběžné postižení vice vadami, poruchy autistického spektra, narušená komunikační schopnost, sociální znevýhodnění
  • 1. Inkluzivní vzdělávání – definice, principy, filosofie
  • 2. Současný stav inkluzivního vzdělávání v České republice – legislativa, vzdělávací politika
  • 3. Inkluzivní vzdělávání v mezinárodních dokumentech
  • 4. Inkluzivní vzdělávání v zahraničí – důraz na Velkou Británii, USA
  • 5. Projekt – komplexní navržení řešení konkrétní vzdělávací situace žáka se SVP v inkluzivním prostředí.
  • 6. Prezentace – prezentace vypracovaného projektu a diskuse o navržených řešeních
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 223 s. ISBN 978-80-210-5103-4. info
  • BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MSD, 2009, 223 s. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie. 3. doplněné a upravené vy. Praha: Parta, 2007, 386 stran. ISBN 9788073200992. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 322 s. ISBN 8024406985. info
  • KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy :(specifické poruchy učení z pohledu vzdělávacích šancí) : monografie. Edited by Markéta Šálená. 1. vyd. Dobrá Voda u Pehřimova: Aleš Čeněk, 2002, 416 s. ISBN 80-86473-23-6. info
  • PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 69 s. ISBN 802102481X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1998, 91 s. ISBN 8072160516. info
  • SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
  • JANOTOVÁ, Naděžda a Karla SVOBODOVÁ. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 64 s. ISBN 80-85801-72-8. info
Výukové metody
E-learning.
Metody hodnocení
Plnění e-learningových úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013.