SP4MP_IVTP Inkluzivní vzdělávání jedinců s tělesným postižením (VV)

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_IVTP/01: St 11:10–12:50 učebna 19a, D. Opatřilová
Předpoklady
Pro uznání předmětu každý student vypracuje seminární práci v rozsahu 2-3 normostran, která bude zahrnovat jednu případovou studii, vztahující se k inkluzívnímu vzdělávání žáka s tělesným postižením nebo dále student může zpracovat úvahu na téma inkluze, vypracovat rešerše odborných knih, zpracovat anketu nebo rozhovor (viz informace učitele).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o inkluzivním vzdělávání. Student se individuálně seznámí s realizací inkluzívního vzdělávání ve školské praxi jedinců tělesným postižením v předškolním, základní nebo středním vzdělávání dle vlastního výběru. Student se zaměří na vybraný okruh pozorování (viz osnova). Na základě nabytých teoretických znalostí a praktické zkušenosti bude student schopen se orientovat v základní problematice inkluzívního vzdělávání.
Osnova
  • Osnova výuky: 1. Úvod, vymezení pojmů, historiografická východiska. 2. Zajištění podmínek inkluzívního vzdělávání. 3. Principy inkluze 4. Okruh žáků se SVP 5. Učební strategie vinkluzi 6. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání v předškolním zařízení. 7. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání vzákladní škole. 8. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání při volbě povolání. Výběr témat na seminární práci: případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor • Pojetí inkluzívního vzdělávání v zahraničí (teoretická práce). • Problematika předprofesní přípravy (na základě konkrétního případu). • Problematika přechod škola povolání (na základě konkrétního případu). • Uplatnění na trhu práce (na základě konkrétního případu). • Funkce školního poradenského pracoviště při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Funkce poradenských služeb při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Charakteristika týmové spolupráce při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Názory rodičů na možnost inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Názory spolužáků na konkrétní případ inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Názory učitelů realizující inkluzívní vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Názory žáka s tělesným postižením na inkluzívní vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Využití volnočasových aktivit žáka s tělesným postižením (na základě konkrétního případu). • Volba vlastního tématu vztahujícího se k inkluzívnímu vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 364 s. ISBN 978-80-210-6515-4. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5. info
  • HAVEL, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-6395-2. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
Výukové metody
Seminář, individuální exkurze, náslechy, samostudium, diskuse.
Metody hodnocení
Kolokvium bude uznáno na základě odevzdání seminární práce v rozsahu 2-3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor).
Informace učitele
Na začátku semestru budou studentům vždy upřesněny informace ohledně organizace výuky a doporučené literatury. Seminární práce případové studie bude obsahovat: 1. Název zařízení (MŠ, ZŠ, SŠ nebo OU a jeho stručná charakteristika) 2. OA dítěte, žáka, studenta, diagnóza 3. Popis vybraného sledovaného okruhu problémů – stručné teoretické vymezení 4. Záznam pozorování (vzhledem ke zvolenému okruhu, viz. osnova) 5. Závěrečné hodnocení, reflexe. Rešerše je soupis literatury k tématu, o kterém máte psát. Udělat rešerši znamená prohledat dostupné informační zdroje: katalogy knihoven, odborné elektronické databáze i jiné zdroje na internetu, např. webové stránky univerzit, vědeckých společností oborově zaměřených na vaše téma. Shromáždění a přečtení vybrané relevantní literatury je předpokladem k vytvoření přehledu o stavu poznání v daném oboru a o tématu vaší práce. Utřídíte si tak základní poznatky, východiska a získáte inspiraci pro svou vlastní práci. Úvahu lze začít větou: Předpokládejme, že… Zauvažujme nad tímto tématem… Popřemýšlejme… apod. Většinou zaujímáte k tématu postoj, který si zvolíte. Poté se snažíte argumentovat ve prospěch vašeho názoru. Je to takové polemizovaní sám se sebou na určité téma. Anketa je nesystematický průzkum názorů dotazem u obvykle malé skupiny respondentů, kteří nesplňují statistická kritéria. Význam ankety může být zejména v zajímavosti odpovědí, které jsou proto obvykle zveřejňovány v plném znění a umožňují kvalitativní zkoumání. Anketa vyjadřuje pouze názory dotázaných, které nelze zobecňovat, neboť výběr respondentů není reprezentativní.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace více vad.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SP4MP_IVTP