SP4MP_RALS Diagnostic Domain of Students with Impaired Communication Ability and Hearing Impairment

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
Splnění podmínek předmětů: specializace SP4MP_RKS1 a SP4MP_RKS2, specializace SP4MP_RKD1 a SP4MP_RKD2
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Objective of the course in terms of learning outcomes and competences The aim of the subject is to acquaint with basic areas of special pedagogical diagnostics, the subject is content oriented on logopedic and surdopedic diagnostics. Legislative measures in the field of counseling. The student has basic knowledge of special pedagogical diagnostics; is oriented in the field of diagnostics in speech therapy and surdopedia; is able to use the knowledge in logopedic intervention of individuals with impaired communication ability; it focuses on legislative measures in the field of counseling. Requirements will be specified at the beginning of the semester.
Learning outcomes
The student will focus on the topic of special pedagogical diagnostics of logopedics and surdopedics after the completion of the subject, he / she can use the acquired knowledge in logopedic intervention in individuals with impaired communication ability and hearing disability, he / she is oriented in the field of counseling
Syllabus
  • Counseling system: educational counselor, special educational centers, pedagogical psychological counseling centers, centers of the educational care, institution of the pedagogical psychological counseling. Personal, standards of activities. Early intervention, centers of early intervention. Counseling in the health system, speech therapy ambulance. Legislative.
Literature
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie (The Conception of Early Speech Therapy Intervention in the Czech Republic : Theory, research, therapy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 pp. ISBN 978-80-210-7561-0. info
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství : příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 9788024726663. URL info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii (Speech therapy intervention). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 pp. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
  • Raná péče : analýza situace v Evropě : klíčové aspekty a dopručení : souhrnná zpráva. Edited by Victoria Soriano. [Brusel]: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2005, 53 s. ISBN 8791500583. info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Evropské trendy v edukaci žáků se speciálními potřebami v poradenství (European Trends in education of pupils with special educational needs in counselling). In Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. 1st ed. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2004, p. 9-17. Pedagogická literatura. ISBN 80-86856-01-1. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Raná intervence z logopedického hlediska (Erly Intervention from the Perspective of Speech Therapy). Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze - PdF, 2002, vol. 12, No 2, p. 98-101. ISSN 1211-2720. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Raná péče o děti s komunikačními poruchami (Early care for children with comunication problem). In Sborník ze 2. setkání. Ivančice: Asociace pedagogů sluchově postižených, 1999, p. 6-14. info
  • Raná péče u dětí se zdravotním postižením : kapitoly 9, 10, 11, 12, 13. Edited by Anna Berná, Translated by Rudolf Volejník. [Praha]: Středisko rané péče, 1997, 117 s. info
  • KUDELOVÁ, Ivana and Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
Teaching methods
seminar; during the seminars, it is assumed the active participation of students; class discussion
Assessment methods
credit, written test (it is necessary to successfully cope with 75 % correct answers)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali tyto předměty - SP4MP_RKD2 a SP4MP_RKS2
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SP4MP_RALS