SP4MP_RKS1 Specializace: L+S Terapie narušené komunikační schopnosti 1

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 9:45–13:15 učebna 52
Předpoklady
SP4MP_SPL3 Specializace: logopedie 3
absolvování Specializace Logopedie 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu student bude schopen porozumět problematice: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence, logopedická terapie, vymezení logopedické terapie, cíle terapie narušené komunikační schopnosti, metody logopedické terapie, techniky a strategie logopedické terapie, principy logopedické terapie, formy a druhy logopedické terapie, pomůcky a materiály, využívané při logopedické terapii, terapie narušeného vývoje řeči, logopedická terapie u dětí s opožděným vývojem řeči, využívané terapeutické postupy při terapii narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie, terapie dyslalie, terapeutické postupy, vyvozování hlásky, fixace, automatizace, zásady terapie dyslalie, terapie afázie, terapeutické strategie, materiály a pomůcky, využívané při terapii afázie.
Osnova
  • Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnosatika,terapie, prevence); terapie narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie; terapie dyslalie; terapeutické postupy, vyvozování hlásky, fixace, automatizace, zásady terapie dyslalie; terapie afázie, terapeutické strategie,terapie afázie u dětí.
Literatura
  • KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie v klinické praxi. In Neurológia pre prax. 1 (Suppl.1). 2008, s. 17-18. ISSN 1335-9592. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
  • KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
  • Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Metody hodnocení
seminaře, diskuse v hodině, splnění závěrečného testu,ukončení ústní zkouškou
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.