PdF:SP4MP_SPL3 Specialisation Speech Therapy - Course Information
SP4MP_SPL3 Specialisation Speech Therapy 3
Faculty of EducationAutumn 2011
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable of Seminar Groups
- SP4MP_SPL3/01: Wed 14:20–17:50 učebna 52, J. Klenková
- Prerequisites (in Czech)
- státní závěrečná zkouška z logopedie (v rámci bakalářského studia)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Course objectives
- The student will be oriented in the problematics of communication ability - verbal, nonverbal communication; anatomy and physiology of the respiratory and speech organs, head nerves (innervations of the respiratory, phonation, articulation and hearing organs). He will understand disordered communication ability - its classification,methods and techniques of intervention - diagnostics of developmental dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysartria, balbuties, tumultus sermonis, rhinolalia, palatelalia, voice disorders.
- Syllabus
- Process ot the interpersonal communication - verbal, noverbal. Speech and language. Anatomy and physiology of the respiratory and speech organs, head nerves - innervations of the respiratory, phonation, articulation and hearing organs. Disordered communication ability - classification. Methods and techniques of intervention - diagnostics used in speech thrapy practice in the case of developmental dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysartria, balbuties, tumultus sermonis, rhinolalia, palatelalia, voice disorders.
- Literature
- BOČKOVÁ, Barbora. Možnosti komunikace s dětmi a žáky s vývojovou dysfázií (The Ways of Communication with Childrens and Pupils with Developmental Dysphasia). In KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2008, p. 39-39, 10 pp. ISBN 978-807315-167-6. info
- BOČKOVÁ, Barbora. Přístupy k terapii vývojové dysfázie (The Accessions to the Therapy of the Developmental Dysphasia). In KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido, 2008, p. 40-40, 10 pp. ISBN 978-80-7315-167-6. info
- BOČKOVÁ, Barbora. Speciálněpedagogická-logopedická terapie vývojové dysfázie (The Speech Therapy of the Developmental Dysphasia). Fond rozvoje vysokých škol FRVŠ, 2008. info
- ŠKODOVÁ, Eva and Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, p. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-62-1. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 215 s. URL info
- Teaching methods
- seminar, class discussion, presentations by students
- Assessment methods
- 1. semestral paper; 2. al test (processing seminar work, written test,contains 30 questions, for the granting of credit is required at least 25 correct answers); 3. oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali SZZ ze specializace Logopedie a surdopedie.
- Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2011/SP4MP_SPL3