SP4MP_SPL3 Specialisation Speech Therapy 3

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Mon 9:45–11:25 učebna 52
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Communication, verbal and non-verbal communication, communication ability, anatomy and physiology of the respiratory and speech organs, head nerves (innervations of the respiratory, phonation, articulation and hearing organs), disordered communication ability, classification, speech therapy intervention, diagnostic, prevention, therapy, methods and techniques of intervention, assessment, tests, tests in diagnostics, developmental dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysartria, balbuties, tumultus sermonis, rhinolalia, palatelalia, voice disorders.
Syllabus (in Czech)
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a řečový projev. 2. Anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí. 3. Hlavové nervy. 4. Inervace respiračního, fonačního, artikulačního ústrojí. Hlavové nervy, které jsou spojeny s funkcí respiračního, fonačního, artikulačního a sluchového ústrojí. 5. Narušená komunikační schopnost vymezení pojmu. Názory různých odborníků na problematiku narušené komunikační schopnosti. 6. Dělení a klasifikace narušené komunikační schopnosti. 7. Logopedická intervence logopedická diagnostika, logopedická terapie, logopedická prevence. 8. Logopedická diagnostika její cíle, metody a techniky logopedické diagnostiky.narušené komunikační schopnosti. 9. Tři úrovně logopedické diagnostiky vyšetření orientační, základní, speciální. 10. Orientační logopedické vyšetření. 11. Základní logopedické vyšetření, model základního logopedického vyšetření. 12. Diferenciální diagnostika význam diferenciální diagnostiky. 13. Poruchy vývoje řeči klasifikace, charakteristika. Diagnostika narušeného vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. Specificky narušený vývoj řeči vývojová dysfázie. Diferenciální diagnostika. 14. Afázie etiologie, symptomy. Diagnostika afázie. Testy, testové baterie v afaziologie. 15. Mutismus etiologie, dělení, symptomy. Diagnostika mutismu. 16. Dyslalie etiologie, projevy, klasifikace. Současný pohled na diagnostiku dyslalie. Metodika diagnostiky dyslalie. 17. Dysartrie etiologie a patogeneze. Dysartrie u dětí a u dospělých osob. Metodika vyšetření dysartrie. 18. Balbuties současné názory na etiologii koktavosti, symptomy, klasifikace. Diagnostika balbuties, metodika logopedického vyšetření. Diferenciální diagnostika. 19. Tumultus sermonis etiologie, současné názory na problematiku breptavosti. Diagnostika, metodika vyšetření breptavosti. 20. Rinolalia etiologie, symptomy, klasifikace. Diagnostika narušení zvuku řeči. Metodika vyšetření poruch nosní rezonance. 21. Palatolalia etiologie, symptomy. Diagnostika palatolalie, metodika vyšetření palatolalie. 22. Poruchy hlasu etiologie. Projevy, klasifikace. Diagnostika poruch hlasu.
Literature
  • LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8.
  • DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-075-1.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998.
Assessment methods (in Czech)
Ukončení předmětu - ústní zkouška, podmínkou je splnění závěrečného testu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti směru logopedie.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SP4MP_SPL3