SP4RC_SP2f Specializace 2f etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/32. 32 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jana Presová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 26. 10. 7:30–14:40 učebna 30, Pá 2. 11. 7:30–14:40 učebna 30, Pá 16. 11. 7:30–14:40 učebna 30, Pá 23. 11. 7:30–14:40 učebna 30
Předpoklady
Absolvování předmětu základy etopedie SP4RC_ZSP6.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Edukace jedinců s problémy a poruchami emocí a chování. Systém školských zařízení pro ústavní a ochrannou výchovu. Integrativní a inkluzivní přístupy k edukaci žáků s PCH. Terminologie, klasifikace, syndrom naučené bezmocnosti, koncept podpory, stimulace, motivace. Poradenství v rámci školy, preventivně výchovné péče. Otázky související s intervencí ve školských zařízeních, otázky související s proviněním a trestní odpovědností dětí a mládeže s delikventními projevy chování.
Osnova
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky - souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím, terminologie 2. Pístupy ke klasifikaci poruch chování 3. Systém školských zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraniím 4. Systém pomáhajících organizací a zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraniím 5. Kvalita života jedince s poruchami chování 6. Vedení pípadu perspektivní orientace 7. Resocializace ve školských institucích 8. Resocializace v nevládních institucích 9. Trestná innost dtí a mladistvých charakteristika 10. Probace a mediace u mladistvých a mladých dosplých 11. Trestní zodpovdnost dtí a mladistvých, trest odntí svobody
Literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Výukové metody
Seminář, samostudium, seminární práce, stáž.
Metody hodnocení
semináře, portfolio, případová studie, seminární práce, zkouška
Informace učitele
ELLIOTT,J; PLACE, M: Dítě v nesnázích, 1.vyd.,Havlíčkův Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 ONDRÁČEK, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 MATOUŠEK, O.: Mládež a delikvence, 1.vyd.,Praha, Portál,1998, ISBN 80-7187-226-2 MÜHLPACHR, P.: Sociální patologie, 1.vyd.Brno: MU, 2001, ISBN 80-210-2511-5 MÜHLPACHR, P.: Patologické závislosti, in: Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6 PETTY, G.: Moderní vyučování, 1. vyd., Praha, Portál s.r.o., 1996, ISBN 80-7178-070-7 POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, 1. vyd., Praha, Portál s.r.o., 1997, ISBN 80-7178-135-5 STŘELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 STUCHLÍKOVÁ, I.: Základy psychologie emocí, 1.vyd., Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9 ŠTĚPÁNKOVÁ,L.: Střediska výchovné péče, in: Vítková: Otázky speciálně pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.191-193 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 ZÁKON č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí, ÚZ, Ostrava, Sagit, číslo 666, 2001 VYHLÁŠKA č. 334 ze dne 22. září 2003,kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví Čj.: 10 194/2002-14 Platná související školská legislativa Úmluva o právech dítěte, in: Sbírka zákononů č. 104/1991, s. 502, částka 22
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Specializace 2 - na 1a navazuje 2c, na 1b je možnost výběru mezi 2d, 2e, 2f.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.