SP4RC_SP Speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škol a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby. Výstupy z učení Po úspěšném absolvování předmětu student: rozumí základům speciální pedagogiky; chápe a dokáže vysvětlit základní speciálně pedagogické pojmy; rozezná jednotlivé postižení; dokáže vymezit hlavní rozdíly mezi SPC a PPP; rozumí edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
    2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
    3. Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
    4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
    5. Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
    6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
    7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom.
    8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
    9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
    10. Dětská mozková obrna.
    11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
    12. Komunikace se zrakově postiženými.
    13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
    14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.
    15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
    16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
    17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
    18. Reedukace specifických poruch učení.
    19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
    20. Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie..
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
    doporučená literatura
  • ŠENKÝŘOVÁ, Radoslava. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 50 s. ISBN 80-210-2996-X. info
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010, 435 s. info
    neurčeno
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 182 s. ISBN 80-7178-588-1. info
Výukové metody
Teoretická příprava v oblasti výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metody hodnocení
V rámci výuky plní studenti zadané úkoly vyučujícím. Úkoly vždy upřesní vyučující. On-line test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SP4RC_SP