SP4RC_ZSP2 Introduction to Special Education 2 - Speech Therapy

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0/8. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Speech therapy Communications process, system of logopaedic care, special pedagogical logopaedic diagnostics, system of Czech sounds, ontogenesis of childrens speech, language strata in speech ontogenesis, disorders of speech development, late speech development, aetiology, symptomatology, diagnostics of development dysphasia, aphasia, speech neurosis, balbuties, tumultus sermonis, dyslalia, dysarthria, rhinolalia, palatolalia, vocal disorders, symptomatic speech discorders.
Syllabus (in Czech)
  • oKRUHY KE ZKOUŠCE: 1. Logopedie – předmět, základní úkoly, postavení v systému věd. Logoped, logopedický asistent. 2. Logopedická prevence – primární, sekundární, terciární. Ovlivňování přirozeného vývoje řeči, výchova ke správné výslovnosti. 3. Komunikace, komunikační proces, verbální, nonverbální komunikace. 4. Historický přehled péče o osoby s poruchami komunikačních schopností. Významné osobnosti logopedie. 5. Organizace logopedické intervence v ČR (rezort školství, rezort zdravotnictví, rezort práce a sociálních věcí). 6. Poradenství (SPC, PPP). Vznik, hlavní úkoly, personální obsazení. 7. Fonetika. Rozdělení hlásek v českém jazyce. Tvoření samohlásek a souhlásek. 8. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). 9. Ontogeneze řeči z logopedického aspektu, jazykové roviny v ontogenezi řeči. 10. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická. 11. Přístroje a pomůcky používané v logopedické praxi. 12. Narušená komunikační schopnost – vymezení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 13. Poruchy vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. 14. Vývojová dysfázie – specificky narušený vývoj řeči. Etiologie, symptomatologie, péče o dysfatické jedince. 15. Dyslálie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Zásady korekce hlásek. 16. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolálie. 17. Dysartrie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. 18. Neurotické a psychotické poruchy řeči – mutismus, elektivní mutismus, surdomutismus. Péče o jedince s neurotickými a psychotickými poruchami řeči. 19. Poruchy tempa a plynulosti řeči – balbuties, tumultus sermonis. Etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 20. Poruchy hlasu – etiologie, klasifikace. Zásady hlasové hygieny. 21. Specifické poruchy učení, řeč dětí se SPU. 22. Symptomatické poruchy řeči – etiologie, řeč jedinců s poruchami hybnosti, řeč mentálně retardovaných jedinců, charakteristické rysy řeči těžce zrakově postižených jedinců. 23. Afázie – charakteristika postižení, etiologie, symptomatologie. 24. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, užití, výhody a nevýhody AAK.
Literature
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80 85931-88-5.
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno, Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen zkouškou.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SP4RC_ZSP2