SP5_SP1a Specialization 1a - Speech Therapy

Faculty of Education
Autumn 2002
Extent and Intensity
0/6/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Logopedie Základní úkoly logopedie, logopedická prevence primární, sekundární, komunikace, komunikační proces, historie péče o jedince s poruchami komunikačních schopností, významné osobnosti, systém logopedické péče u nás i v zahraničí, resort školství, zdravotnictví, sociální péče, speciálně pedagogická diagnostika logopedická, pomůcky a přístroje využívané v diagnostice, anatomie a fyziologie, mluvních orgánů, sluchového ústojí, hlavové nervy inervující mluvní orgány, sluchové ústrojí, fonetika, systém českých hlásek, ontogeneze dětské řeči, jazykové roviny v ontogenezi řeči, poruchy vývoje řeči, opožděný vývoj řeči, logopedická péče u OVŘ, etiologie, symptomatologie, diagnostika vývojové dysfázie, afázie, neuróz řeči, balbuties, tumultus sermonis, dyslálie, dysartrie, rinolálie, palatolálie, poruch hlasu, logopedická péče u těchto postižení, symptomatické vady řeči u tělesně, mentálně, zrakově postižených, řeč u dětí s LMD, SVPU, leváků, problematika výuky řečově postižených žáků na l. stupni ZŠ, SPC, poradenství, integrace jedinců s poruchami komunikačních schopností. Psychopedie Psychopedie, pojem, předmět, cíle, vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení, dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR, Downův syndrom, demence, sociální příčiny vzniku mentálního postižení, klasifikace MR dle WHO, charakteristika jednotlivých stupňů, vzdělání MR, speciální mateřská škola, zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, třídy pomocné školy při ÚSP, odborné učiliště, praktická škola, speciálně pedagogické centrum, poradenství, ústavy sociální péče, stacionáře, charitativní a nestátní organizace, komunikace MR, alternativní formy komunikace, speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na MR, školský zákon, vyhláška 127/1997, metodické pokyny MŠMT ČR
Literature
  • PROCHÁZKOVÁ, Marie. Mentální retardace (Mental retardation). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 124-131. ISBN 80-85931-51-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Poruchy komunikačních schopností (Disorders of comunication knowledges). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 36-44. ISBN 80-85931-51-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1997, 93 s. ISBN 8085931419. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2002/SP5_SP1a