SPAMK_S4g1 Specializace: Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět a vysvětlit základní terminologii speciální andragogiky a problematiky dospělých osob se zdravotním postižením.
Osnova
  • pojem zdravotní postižení, vrozená a získaná postižení
  • základní terminologie v oblasti somatopedie, psychopedie, oftalmopedie, surdopedie, logopedie
  • sociální služby, legislativa
  • osobní asistence, příspěvek na péči
  • profesní orientace, příprava, podpora
  • zaměstnávání osob se zdravotním postižením
  • podporované zaměstnávání
  • ucelená rehabilitace
  • poradenské služby
  • terapie ve speciálně pedagogické péči
  • autismus, charakteristické znaky, specifika dospělého věku, podpora
  • mentální postižení, vzdělávání a podpora dospělých osob s mentálním postižením
Literatura
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009, 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. info
  • Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Hana Šmejkalová. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 22 s. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse na seminářích, exkurze
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
Odborná literatura: BENEŠ, M. Andragogika - teoretické základy. Praha : Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8. BENEŠ, M. Andragogika. Praha : Grada, 2008 (1. dotisk 2009). ISBN 978-80-247-2580-2. ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. JELÍNKOVÁ, M. Autismus IV. Péče o dospělé klienty s autismem. Praha : IPPP ČR, 2000/2001. MATOUŠEK, O. a kol. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9. NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, spol. s r.o., 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9. THEUNISSEN, G. Erwachsenenbildung und Behinderung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2003. ISBN 3-7815-1259-2.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.