SPAMP_S4g3 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 3

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1 a 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je osvojit si znalosti o možnostech podpory a intervence u dospělých osob s postižením, vymezit rozdíly mezi jednotlivými druhy postižení, rozdíly mezi intervencemi u vrozeného či získaného postižení a rozdíly u dospívajícího, dospělého a stárnoucího jedince.
Osnova
  • Charakteristika jednotlivých druhů postižení a jejich vliv na vývoj, edukaci a pracovní uplatnění osob Ucelená rehabilitace Získané postižení, specifika u jednotlivých druhů postižení Možnosti intervence po získaném postižení Kombinované vady, DMO jako kombinované postižení, hluchoslepota Možnosti práce s těžce a kombinovaně postiženými jedinci (stimulace, aktivizace) Poradenství dospělých osob se zdravotním postižením Vzdělávání dospělých osob se zdravotním postižením Proces stárnutí, specifika práce se stárnoucími osobami Vzdělávání stárnoucí populace Sociální služby
Literatura
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
Metody hodnocení
účast,závěrečná práce, ústní zkouška
Informace učitele
Literatura: HORŇÁKOVÁ, M. Liečebná pedagogika. Bratislava: KU, 1999 JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha: Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. KUBOVÁ, L. Piktogramy - metodická příručka. Praha: TECH-MARKET, 1997. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-58-8. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PIKÁLEK, Š. Výchovná a pracovnorehabilitačná činnost u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2004. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. POŽÁR, L. Psychologia osobnosti postihnutých. Bratislava: UK, 1997. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997, 2000. Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. ŠVARCOVÁ, I. Příprava mládeže s těžším mentálním postižením na trhu práce. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-4-8. ŠVARCOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. III. Právo na vzdělávání. Kurikulární aspekty podpory. Praha: IPPP ČR, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178214-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. VAŠEK, V. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN, 1992. VAŠEK, V. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. I. Základní informace. II. Metoda bazální stimulace. Praha: IPPP ČR 2001. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0 VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.