SPC008 Filosofická antropologie v kontextu sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipován jako povinný v rámci doktorského studijního programu Sociální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V pozadí každého edukačního jednání, tedy i v práci sociálního pedagoga, je přítomen určitý pohled na člověka, tedy určitá antropologie. Tento pohled na člověka je někdy explicitně vyjádřen filosofickým diskursem, častěji ovšem je implicitně přítomný, ať už v pedagogických koncepcích nebo principech sociální práce, jimiž se sociální pedagog řídí, tak i v jeho praktických postupech. V rámci tohoto předmětu se student seznámí s vybranými směry filosofie výchovy, na kterých jsou vystavěny teoretické základy sociální pedagogiky, jakož i s ideovými principy anglosaského pojetí sociální práce (social work). Student po absolvování předmětu bude umět identifikovat ideová východiska konkrétních projektů zaměřených na pomoc lidem v nebezpečí sociální exkluze, a tak „rekonstruovat“ filosofické koncepce, která jsou pro tyto projekty nosné.
Výstupy z učení
Doktorandi budou v předmětu: • charakterizovat základní pojetí sociální pedagogiky a vysvětlí filosofické směry, z nichž tato pojetí vycházejí; • formulovat silné a slabé stránky jednotlivých antropologických koncepcí, o něž se opírá sociální pedagogika a sociální práce; • identifikovat principy konkrétního sociálního projektu; • zhodnotit vybraný sociální projekt z etického hlediska (dopad na lidské vztahy, životní prostředí); • navrhovat řešení současných problémů na poli sociální pedagogiky na základě vybraného filosofického diskursu.
Osnova
  • 1. Čtyři základní pojetí sociální pedagogiky (Bakošová) a jejich antropologická východiska. 2. Empirické teorie výchovy (H. Beck). 3. Dilema sociální pedagogiky: hledání rovnováhy mezi adaptací a individuálním rozvojem (Pelikán). 4. Otázka svobody v personalismu a fenomonologii (Maritain, Ricoeur, Pieper, Sokol). 5. Vzdělání jako „kultivace“ a výchova jako „paideia“ (Palouš) Diskusní část (referát a diskuse). 6. „Ekonomická základna a ideová nadstavba“ – fascinace marxismem. 7. Kritika cílů moderního školství – „Heretická škola“ – fascinace Komenským. 8. Zážitek a/nebo pedagogika – fascinace metodou. 9. Dítě a mladý člvoěk jako „klient“ – fascinace svobodou a rovností.
Literatura
    povinná literatura
  • SOKOL, Jan. Člověk jako osoba : filosofická antropologie. Online. Třetí, rozšířené vydá. Praha: Vyšehrad, 2016. 273 stran. ISBN 9788074296826. [citováno 2024-04-24] info
  • CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. Online. 1. vyd. Praha: Zvon, 1994. 211 s. ISBN 80-7113-098-2. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • PAYNE, Malcolm. Modern Social Work Theory. Palgrave, 2014.
  • MASLOW, Abraham H. The farther reaches of human nature. Arkana/Penguin Books, 1971
  • ENGELS, Friedrich. Herrn Eugen Dührings Umwälzung der Wissenschaft. [Anti-Dühring]. 1894. Online [česky]: https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1877/AntiD/index.html
  • BECK, Heinrich. Philosophie der Erziehung. Freiburg; Basel; Wien: Herder, 1979.
  • MARITAIN, Jacques. Křesťanský humanismus. Praha: Universum, 1947.
  • PIEPER, Josef. Muße und Kult. München: Kösel, 2007.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Online. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017. 483 stran. ISBN 9788026212287. [citováno 2024-04-24] info
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Online. Vydání 1. Praha: Grada, 2013. 192 stran. ISBN 9788024742120. [citováno 2024-04-24] URL info
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Online. Vydání 1. Praha: Grada, 2012. 203 stran. ISBN 9788024734705. [citováno 2024-04-24] URL info
  • PALOUŠ, Radim. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Online. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008. 95 s. ISBN 9788072983025. [citováno 2024-04-24] info
  • PATOČKA, Jan. Péče o duši : [soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách].. Online. Edited by Ivan Chvatík - Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2002. 842 s. ISBN 8072980548. [citováno 2024-04-24] info
  • PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Online. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. 65 s. [citováno 2024-04-24] info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Online. Translated by Ivan Ozarčuk. První vydání. Praha: Zvon, 1996. 213 stran. ISBN 8071131695. [citováno 2024-04-24] info
  • LUCKMANN, Thomas. The Invisible Religion. The Problem of Religion in Modern Society. New York: The Macmillan Company. Online. 1967, [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, workshop, zpětnovazební hodnocení.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Obsahem ústní zkoušky je obhajoba filosofického části disertační práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SPC008