SPCKC_S4e1 Specialisation 4e - Teaching Mentally Impaired

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/40. 20 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites
Good orientation in the field of study Psychopeadia in the range of state final exams after bachelor studies, knowledge of the system of education of pupils with mild mental retardation.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Psychopeadia, diagnostics, mild mental retardation, education and upbringing of persons with mild mental retardation, system of schools, special educational centres, special metodologies, alternative forms of communication, pre-professional and professional work with mentally disabled, legislation, social care institutions, charity and non-state organizations. Metodology of teaching.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Charakteristika lehké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 3. Základní škola praktická. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 4. Vzdělávací program zvláštní školy. 5. Alternativní vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika. 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 7. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. 8. Učební plán Vzdělávacího programu zvláštní školy. 9. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické. 10. Přípravná třída. 11. Didaktické zásady používané na základní škole praktické. 12. Didaktické metody používané na základní škole praktické. 13. Vyučovací formy používané na základní škole praktické. 14. Metodika výuky českého jazyka na základní škole praktické. 15. Metodika výuky matematiky na základní škole praktické. 16. Metodika výuky prvouky na základní škole praktické. 17. Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 18. Profesní příprava jedinců s lehkou mentální retardací. 19. Pracovní uplatnění a dospělost jedinců s lehkou mentální retardací. 20. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 21. Literatura z oblasti psychopedie.
Literature
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
Assessment methods (in Czech)
Konzultace, zk.
Language of instruction
Ukrainian
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SPCKC_S4e1