SPD4_ISPD Inkluzivní (speciální) pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
20/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je další prohloubení a získání nových vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR a jeho komparace s vybranými vzdělávacími systémy v zahraničí. Dále pak další prohloubení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky ve třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Na konci tohoto kurzu bude student schopen dobře se orientovat v problematice integrativní speciální pedagogice. Dokáže charakterizovat jednotlivé oblasti ISP. Dokáže navrhnou speciálně pedagogické přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • OBECNÉ OKRUHY INTEGRATIVNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
  • • Axiologická dimenze integrace, hodnoty a normy, speciálně pedagogické pojetí integrace, modely integrace, sociální aspekty integrace, integrace/inkluze
  • • Trendy v péči o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v zahraničí
  • • Socializace a její pojetí ve speciální pedagogice
  • • Pojetí komprehensivní rehabilitace vzhledem k handicapovanému jedinci
  • • Současný stav a trendy v péči o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR
  • • Vývoj školské integrace/inkluze v České republice
  • • Rámcové podmínky pro integrativní výchovu a vzdělání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR
  • • Pedagogicko-psychologické poradenství
  • SPECIALIZAČNÍ OKRUHY INTEGRATIVNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
  • • Raná intervence
  • • Edukace dětí se speciálními potřebami v předškolním věku
  • • Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání
  • • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
  • • Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávní základní škola speciální
  • • Podmínky edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole
  • • Průřezová témata v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
  • • Předměty speciální péče v RVP ZV
  • • Specifika předprofesní, profesní a socio-profesní přípravy handicapovaných jedinců
  • • Andragogika a geragogika z pohledu speciálního pedagoga
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 2. upravené vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 270 s. ISBN 978-80-210-8140-6. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. info
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Marie VÍTKOVÁ. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1. info
Výukové metody
Individuální teoretická příprava.
Metody hodnocení
Další požadavky ke zkoušce:
Zpracovat jednu otázku z obecných otázek integrativní speciální pedagogiky.
Zpracovat jednu otázku ze specializačních okruhů se zřetelem na věkovou skupinu a druh postižení - cca 10 – 15 stran (A4).
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Návrh témat disertačních prací
• Pedagogicko-psychologické poradenské služby
• Podmínky integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole
• Úkoly komprehensivní rehabilitace v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
• Transformace pedagogicko-psychologického poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR
• Přípravné třídy jako jedna z forem pedagogické intervence u dětí z jiného sociokulturního etnika

Literatura
AINSCOW, M., BOOTH, T., DYSON, A. (2006) Improwing schools, developing inclusion. New Yourk: Routledge.
BARTOŇOVÁ, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M. (2009) Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M. (2014) Students with Intelectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M. (2014) Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School Environment. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, VÍTKOVÁ, M. et al. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. (2014) Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. (2013) Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu. Brno: Paido.
BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. et al. (2013) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Brno: Paido.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2007) Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU.
BOOTH, T., AINSCOW, M. (2000) The Index for Inclusion. Developing Learning and Participation i Schools. Bristol: CSIE.
HEIMLICH, U., KAHLERT, J. (Hrsg.) (2012) Inklusion in Schule unf Unterricht. Wege zur Bildung für alle. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer GmbH.
KVĚTOŇOVÁ, L., PROUZOVÁ, R. (2010) Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: Karolinum.
KVĚTOŇOVÁ, L., STRNADOVÁ, I., HÁJKOVÁ, V. (2012) Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum.
OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Brno: Paido.
PANČOCHA, K. (2013) Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MU.
LECHTA, V. (ed.) (2010) Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
LECHTA, V., KUDLÁČOVÁ, B. Reflection of Inklusive Education of the 21st Century in Correlative Scientific Fields (How to Turn Risks into Chances) (2013) Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU.
PROCHÁZKOVÁ, L., Sayoud Solárová, K. et al. (2014) Speciální andragogika. Brno: Paido.
PROUZOVÁ KVĚTOŇOVÁ, R. (2011) Význam jinakosti pro speciálněpedagogické myšlení. Praha: UK.
REICH, K. (Hrsg.) (2012) Inklusion und Bildungsgerechtigkeit. Standarts und Regel zur Umsetzung einer inklusiven Schule. Weinheim und Basel: Verlag Beltz.
SLEPIČKOVÁ, L., PANČOCHA, K. et al. (2013) Aktéři školní inkluze. Bro: MU.
VALENTA, M. a kol. (2014) Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.
VRUBEL, M., PANČOCHA, K. a kol. (2014) Inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích. Brno: MU.

Literatura doporučená
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (2008) Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Brno: MSD.
BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P. a kol. (2012) Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. (2014) Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: MU.
BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., MONČEK, J. a kol. (2014) Katalog podpůrných opatření – I. obecná část. Olomouc: UP.
GAJZLEROVÁ, L. (2014) Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Brno: MU.
Inklusionsorientierte Lehrerbildung in Europa. Chancen und Herausforderungen. (2011) Odensee: Europäusche Agentur für Entwicklungen in der sonderpädagogischen Förderung.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. (2010) Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
KALEJA, M.a kol. (2014) Inkluzivní vzdělávání žáků mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: OU.
KRATOCHVILOVA, J., HAVEL, J. (2012) Index for Inclusion in the Czech Primary Schools. Teachers Selv-Evalution in Primary Schools Research. Brno: MU.
LECHTA, V. (2009) Východiska a perspektívy inkluzívnej pedagogiky. Martin: Osveta.
MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., HANÁK, P. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část I. Olomouc: UP.
NĚMEC, Z., ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. (2014) Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: UK.
NĚMEC, Z. a kol. (2014) Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, o. p.
OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. (2011) Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU.
OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: MU, 2012.
OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. (2013) Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: MU.
PIPEKOVÁ, J. (ed.) (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (2015) Social Inclusion of People with Intelectual Disabilities. Brno: MU.
PROCHÁZKOVÁ, L. (2014) Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením – současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: MU.
PŘINOSILOVÁ, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
VAĎUROVÁ, H., MUHLPACHR, P. (2005) Kvalita života. Teoretická a metodologická východiska. Brno: MU.
VALENTA, M. a kol. (2012) Školská integrace žáků se zdravotním postižením (inkluzivní pedagogika pro pedagogy běžných škol). Ústí n. L. Eda, o.s.
VÍTKOVÁ, M., KOPEČNÝ, P. (2014) Strategies in the Education of Students with Severe Disabilities Extending Into Young Adulthood. Brno: MU.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPD4_ISPD