SPDC009 Příprava disertační práce

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 15 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: vyhledávání, studium a komparace odborné literatury;
plánování a realizace výzkumu;
Na konci tohoto kurzu bude student schopen provést vyhodnocení a sdělení vědeckých poznatků formou disertační práce.
Cílem předmětu je zajistit, aby studenti průběžně studovali problematiku související s tématem disertační práce a výsledky tohoto studia promítali do jeího zpracovávání. Předmět tak plní i funkci kontrolní, neboť umožňuje školiteli, aby posoudil, jak student pokročil v rozpracovávání své disertační práce.
Výstupy z učení
Semestrálně hodnotí školitel plánované etapy disertační práce studenta
- Zpracovat teze disertační práce nebo rigorózní práce, která teze nahrazuje
- Umět využít poznatky z teorie speciální pedagogiky ke zpracování teoretické řásti disertační práce
- Reflektovat pedagogickou praxi ve zpracování disertační práce
- Umět využít poznatky z metodologie při zpracování výzkumného projektu disertační práce-umět stanovit doporučení pro speciálně pedagogickou teorii a praxi
Osnova
  • Základní pojmy:
    osnova disertační práce;
    studium odborné literatury;
    komparace literatury;
    naplánování výzkumu;
    realizace výzkumu;
    vyhodnocení hypotéz;
    formulace výsledků pomocí disertační práce.
    Tento předmět má úzkou návaznost na metodologické předměty a volitelné předměty, které souvisí s tématy disertací. Konkrétní obsahovou náplň předmětu stanovuje školitel.
Literatura
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • JANÍK, Tomáš a Petr KNECHT. Pedagogický výzkum a kurikulární reforma české školy. In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, s. 1-12. ISBN 978-80-7040-987-9. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostatná výzkumná činnost.
Metody hodnocení
Konzultace, popřípadě odevzdání disertační práce, zápočet.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.