SPDC031 Sociální patologie

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Studenti budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou včetně elektronických informačních zdrojů. Předpokládají se základní znalosti z oblasti anatomie, fysiologie a biologie člověka, obecné psychologie a laické první pomoci na středoškolské úrovni. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vysvětlit základní pojmy z oblasti sociálně patologických jevů, v historickém kontextu popsat jejich vývoj a výskyt. Dozvědět se o jejich etiologii, klasifikaci, nejvýznamnějších zástupcích jednotlivých skupin, dopadech na jednotlivce i komunitu. Informovat o epidemiologii sociálních patologií, metodách jejich mapování, typech studií, monitoringu, legislativním pohledu. Podat přehled znaků, upozorňující na možný výskyt sociálních patologií v rodině, ve škole, při volnočasových aktivitách, v zaměstnání. Podat obecný přehled preventivních a terapeutických opatření, rozebrat konkrétní příklady preventivních programů, možnosti intervence a laické první pomoci. Výstupy z učení předmětu: Po úspěšném absolvování předmětu posluchač získá představu o základních typech sociálních patologií, jejich příčinách, rizikových a protektivních faktorech, prevenci. Bude moci samostatně navrhnout a připravit preventivní projekt a realizovat jej ve školních podmínkách.
Výstupy z učení
- Získat přehled o základních typech sociálních patologií, jejich příčinách, rizikových a protektivních faktorech, prevenci.
- Umět samostatně navrhnout a připravit preventivní projekt a realizovat jej ve školních podmínkách.
Osnova
  • 1. Vymezení oboru, základní termíny, klasifikace.
    2. Historie, příčiny, teorie vzniku sociálních patologií, bio-psycho-sociální model.
    3. Drogová závislost-substanční drogy včetně alkoholu a tabáku (příznaky, projevy, typy, řešení).
    4. Virtuální drogy včetně patologického hráčství, další typy závislostního chování (příznaky, projevy, řešení).
    5. Sebevražednost, kriminalita, týrání dítěte, syndrom CAN.
    6. Šikana a kyberšikana, rizikové chování spojené se zneužitím ICT.
    7. Pedagog jako sociální pracovník, poradenství, léčba, resocializace.
    8. Minimální preventivní program, prevence ve škole, v rodině, při távení volného času.
    9. Příprava a příklady preventivních projektů.
    10. Epidemiologie sociálních patologií, základní informační zdroje.
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing, 2014, 231 stran. ISBN 9788024750460. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
  • POSPÍŠIL, Tomáš. Sekot A.: Sociální patologie. Brno: Masarykova univerzita, 2011. info
  • KRAUS, Blahoslav a Jolana HRONCOVÁ. Sociální patologie. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 325 s. ISBN 9788074350801. info
  • MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 9788024723105. URL info
  • ŠVARCOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie : učební text. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, 162 s. ISBN 9788070419595. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 2001. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 s. ISBN 80-210-251. info
    doporučená literatura
  • ZEMAN, Petr, Michaela ŠTEFUNKOVÁ a Ivana TRÁVNÍČKOVÁ. Drogová kriminalita a trestní zákoník. Vydání první. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2015, 224 stran. ISBN 9788073381516. info
  • TOMČÍKOVÁ, Tatiana. Kriminalita mládeže. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB, 2012, 226 stran. ISBN 9788055700953. info
  • ČECH, Tomáš. Mobbing a výzkum jeho výskytu mezi učiteli na základních školách. 2011. info
  • ČECH, Tomáš. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 258 s. Škola a zdraví 21. ISBN 978-80-210-5448-6. info
  • SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 195 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. info
  • NÝVLTOVÁ, Václava. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008, 228 s. ISBN 9788086723488. info
  • ČECH, Tomáš. Sociální patologie pro učitele praktického vyučování. E-learningová podpora výuky. Pedagogická fakulta MU: Katedra sociální pedagogiky, 2006. URL info
  • KRATZ, Hans-Jürgen. Mobbing : jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2005, 131 s. ISBN 8072611275. info
  • KRAFKA, Ladislav. Drogové závislosti a kriminalita mládeže jako závažný společenský problém. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2003, 132 l. info
  • TVRDÁ, Lenka. Kriminalita dětí a mládeže, trendy vývoje a prevence. Edited by Milan Navrátil. 2000, 91 s. info
  • HOLEČEK, Václav. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum, 1997, 56 s. ISBN 80-7020-004-9. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 8071780499. info
Výukové metody
Seminář. Teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba – studenti mohou během přednášky vznášet dotazy, připomínky, náměty na diskusi. V případě nutnosti je možno tyto podněty podrobněji rozebrat v konzultačních hodinách vyučujícího.
Metody hodnocení
K absolvování předmětu je vyžadován písemný test o 30 otázkách v rozsahu sylabu. Odpovědi jsou nabízeny uzavřenou formou, správná je právě jedna z několika uvedených. Je třeba dosáhnout nejméně 50 % správných odpovědí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023.