SPDR_SVO3 Specializace vědního oboru 3

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Specializace logopedie a surdopedie: Vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, vytváření komunikační kompetence u žáků s narušenou komunikační schopností, u žáků sluchově postižených, komunikační kompetence ve školních vzdělávacích programech Základních škol logpedických, Základních škol pro sluchově postižené Náhlé příhody v dětském věku: hyperpyxie, křeče, bolesti hlavy, šok). Poruchy růstu: příčiny, charakteristika. Obecné principy psychického vývoje: faktory interakce, časová posloupnost, kvalitativní změny, dynamika faktorů duševních změn). Znevýhodnění jako psychologický problém: reakce dítěte na vlastní nemoc nebo postižení. Rodina dítěte s postižením: reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince. Postižení jako náročná životní situace: obecná východiska, techniky aktivního řešení, únikové techniky. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině. Pedagogické poradenství: cíle, kompetence, zásady, profil pracovníka. Pedagogické poradenství: metody, formy a prostředky se zaměřením na raný a předškolní věk. Raná intervence, atributy rané intervence, způsob poskytování rané intervence u postižených a ohrožených dětí v ČR , role logopeda v rané intervenci, rizikové děti z hlediska vývoje řeči, hodnocení stavu patologického motorického vývoje, systém pedagogicko-psychologického poradenství, střediska rané intervence. Specializace vědního oboru 3 Sociální patologie. Sociální deviace, sociální patologie, rizikové skupiny, závislostní chování, teorie vzniku závislosti biologické, sociologické, psychologické, drogová závislost, typy drogové závislosti, alkoholová závislost, sexuální závislost, tabakismus, závislost na sektách a zhoubných kultech, kriminalita, násilí na dětech, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte, primární, sekundární a terciální prevence, nestátní instituce. Vizuálně motorických způsobů komunikace sluchově postižených, osvojování znakové zásoby, vymezení terminologických pojmů - posunky, mimika, gestikulace, daktylotika, písemný projev sluchově postižených, mluvená řeč, charakter hlasu neslyšícího, vizuálně pohybové jazyky, odezírání, tlumočnické služby, základní pokyny pro kontakt slyšícího se sluchově postiženým.Diagnostické metody ve speciální pedagogice. Zaměření: Všeobecná orientace v oblasti současně využívaných metod v diagnostice speciální pedagogiky. Seznámení se nejen s konkrétními speciálními diagnostickými metodami, ale získání orientaci v metodách, se kterými pracuje psycholog. Praktická aplikace: Konkrétní baterie metod využívaných při diagnostice jednotlivých oblastí osobnosti jedince s postižením. Zrakový orgán, stručný přehled anatomické stavby lidského oka, základní fyziologie zraku, vysvětlení nejdůležitějších pojmů akomodace oka, zraková ostrost, adaptace, barvocit, zorné pole, nitrooční tlak, přehled nejdůležitějších očních chorob, jejich vztah k postižení zrakových funkcí, stanovení základních kritérií pojmů v návaznosti na choroby oka slabozrakost, praktická a absolutní slepota, tupozrakost, její význam a léčebné možnosti. Sociální patologie. Sociální deviace, sociální patologie, rizikové skupiny, závislostní chování, teorie vzniku závislosti biologické, sociologické, psychologické, drogová závislost, typy drogové závislosti, alkoholová závislost, sexuální závislost, tabakismus, závislost na sektách a zhoubných kultech, kriminalita, násilí na dětech, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte, primární, sekundární a terciální prevence, nestátní instituce.
Osnova
  • Raná intervence, atributy rané intervence, způsob poskytování rané intervence u postižených a ohrožených dětí v ČR , role logopeda v rané intervenci, rizikové děti z hlediska vývoje řeči, hodnocení stavu patologického motorického vývoje, systém pedagogicko-psychologického poradenství, střediska rané intervence.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
Metody hodnocení
Závěrečný projekt.
Informace učitele
Literatura: ČAČKA, O. Psychologie dítěte. Tišnov: SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-91-5. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. OPATŘILOVÁ, D. Komunikace v poradenství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r. o., 2003, s. 194 200. ISBN 80-86633-08-X. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU, 2004, ISBN 80-210-3354-1. ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP ČR, 2001. SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997, ISBN 80-210-1495-4. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-214-9. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: UK, Karolinum, 2004, ISBN 80-7184-929-4. Odborná literatura: MÜHLPACHR, P. Závislostní chování - fenomén doby. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 164-170 MÜHLPACHR, P. Patologické závislosti. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 209-226 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-545-8. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. ALLEN, K.E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, KITTEL, A. Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-619-6. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově opožděných dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5 TROJAN, S. a kol. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-2470-031-X.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.