SPDR_VZET Specializace - širší vědní základ - Etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Srovnavaci studie v mezioborovem kontextu Vymezení základních pojmů etopedie, problematika poruch chování, resocializační pedagogika, diagnostika a terapie poruch chování u dětí a mládeže. Vězeňství a penologie. Na konci kurz bude student schopen analýzy vývoje oboru v ramci pedagogiky a aplikace získaných informací v rámci oboru.
Osnova
  • Obsahové okruhy • Státní systém péče o jedince s poruchami chování - sociálně a mravně narušené, alternativní formy péče • Charakteristika a struktura resocializačního procesu ve speciálních školských zařízeních pro preventivní péči a výkon ústavní a ochranné výchovy • Etopedická diagnostika - obsah, cíl, metody, realizace • Pojetí režimového systému, nápravné metody, psychoterapeutické a korektivní metody v etopedické praxi • Prekriminalita a kriminalita mládeže, vymezující faktory, etiologie, právní aspekty, řešení. • Základy penologie, struktura a obsah penitenciární péče • Vazba a výkon trestu odnětí svobody mladistvých • Specifika národnostních menšin z pohledu etopedie • Aspekty ovlivňující úspěšnou resocializaci a reintegraci jedinců sociálně a mravně narušených • Speciální pedagog v etopedické a penitenciární praxi, osobnostní a profesní předpoklady.
Literatura
  • Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
  • HALLAHAN, Daniel P., James M. KAUFFMAN a John W. LLOYD. Introduction to learning disabilities. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1985. ISBN 0-13-485541-8. info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostudium, stáž.
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Další požadavky ke zkoušce • Prokázání praktických dovedností v aplikaci diagnostických metod a analýze diagnostického materiálu • Sestavení individuálního výchovného a vzdělávacího programu pro svěřence etopedického zařízení • Sestavení programu zacházení pro mladistvého ve vazbě a ve výkonu trestu • Prokázaná aktivní účast při realizaci psychoterapeutických aktivit v etopedickém nebo penitenciárním zařízení dle vlastního výběru.
Informace učitele
Literatura ČERNÍKOVÁ, V., MAKARIUSOVÁ, V. Úvod do penologie. Praha: SPI, 1997. ČERNÍKOVÁ, V. a kol. Sociální ochrana. Praha: PA ČR, 1998. DRAPELA, J.V. a kol. Vybrané poradenské směry. Praha: UK, 1995. DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1994. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Bratislava: UK, 1999. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon, 1996. LAKOMÁ, J. Skupinová psychoterapie v reedukačním procesu. Praha: Psýché, 1993. MACEK, P. Adolescence - psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: PA ČR, 2000. ŠTÚROVÁ, J., DANEŠOVÁ, M. Nové formy skupinové práce v převýchovném procesu. Bratislava: VÚDPaP, 1982. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VOJTOVÁ, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2004, 94 s. ISBN 80-210-3532-3. Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-08-X. Legislativa vztahující se ke speciálním školským zařízením pro výkon ÚV a OV. Legislativa vymezující výkon vazby a VTOS mladistvých. Legislativa vztahující se k ochraně mládeže a k péči o jedince sociálně nepřizpůsobené
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.