SPDR_VZPS Specializace - širší základ - Psychopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je prohloubení studia jednotlivých oblastí oboru psychopedie,poradenství a intervence v předškolním věku pro speciální pedagogy. Po ukončení kurzu bude studen schpen dobře se orientovat v dané problematice oboru psychopedie a aplikace získaných poznatků ve vzdělávání jedinců s mentálním postižením.
Osnova
  • OBECNÉ OTÁZKY: • Vývoj vztahu společnosti k osobám s mentálním postižením • Vymezení kategorie osob s mentálním postižením, stupně postižení • Sociální dimenze mentálního postižení • Systém výchovy a vzdělávání osob s mentálním postižením ve státním sektoru a soukromém • Speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s mentálním postižením • Terapie ve speciálně pedagogické péči (hipoterapie, ergoterapie, canisterapie, arteterapie, dramatoterapie, metody bazální stimulace ad.) • Současné zahraniční trendy v oblasti péče o osoby s mentálním postižením • Problematika celoživotního vzdělávání osob s mentálním postižením SPECIALIZAČNÍ OKRUHY: • Charakteristika osob s mentálním postižením, vliv výchovy a vzdělávání na rozvoj jedinců s mentálním postižením, jejich možnosti v oblasti profesního uplatnění dle jednotlivých stupňů postižení, problematika období dospělosti. • Downův syndrom, etiologie, charakteristika, možnosti vzdělávání a mimoškolních aktivit, období dospělosti. • Autismus, etiologie, charakteristika, možnosti vzdělávání dle jednotlivých forem. • Kombinovaná postižení, výchova a vzdělávání tohoto typu postižení, alternativní možnosti přístupu. • Ústavy sociální péče pro mentálně postižené osoby, vývoj, prognóza jejich dalšího vývoje v oblasti sociální sféry. • Nestátní zařízení, možnosti alternativní péče o osoby s mentálním postižením během celého života. Další požadavky ke zkoušce • Zpracovat seminární práce v rozsahu 10 stran vybraného tématu z oblasti obecných psychopedických otázek a jednoho tématu ze specializačních okruhů. • Zpracovat individuální vzdělávací program žáka s mentálním postižením ze speciální školy. • Výuka v předmětu psychopedie ve 2 semestrech Návrh témat disertačních prací • Možnosti edukace jedinců s kombinovaným postižením v České republice • Kvalita života u osob s mentálním postižením v širším kontextu • Integrace a inkluze dítěte s mentálním postižením • Komprehensivní rehabilitace z pohledu osob s mentálním postižením • Předprofesní a profesní příprava jedinců s mentálním postižením jako předpoklad vstupu na otevřený trh práce • Intervence ve výchově a vzdělávání jako součást socializačního procesu u jedinců se středně těžkou mentální retardací • Význam zvláštní školy v procesu soudobých integrativních změn
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Projekt (rozsah - 30 stran).
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-373. BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy (1-3). Praha: Septima, 1996 BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy - pro nižší stupeň PŠ. Praha: Septima, 1996 CARDINAX, V. Ujměte se mě, výchova hluchoslepých dětí. Praha: Scientia, 1999 ČERNÁ, M. Psychopedie. Praha: UK, 1995 DOLEJŠÍ, M. K psychologii mentálně retardovaných. Praha: Avicenum, 1996 HORT, V. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000 JAHODA, J. Hudební výchova pro 1. až 3. ročník speciálních škol. Praha: Septima, 1995 KARÁSKOVÁ, V. Tělesná výchova na ZvŠ. Praha: Septima, 1995 KLEIN, F. Základy komunikace s těžce tělesně postiženými a těžce mentálně postiženými dětmi. Aspekty bazálně dialektického principu výchovy. In: Sborník: Kritické životní situace dětí a mladistvých s tělesným a zdravotním postižením. Brno: MU, 1996 KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000 KYSUČAN, J. Úvod do psychopedie. Olomouc: UP, 1986 KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995 KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996 KUBOVÁ, l. Piktogramy - metodická příručka. Praha: Tech-Market, 1997 MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. Mentálně postižené dítě v rodině. Praha: SPN, 1987 MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1997 MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2000. NESNÍDALOVÁ, R. Extrémní osamělost. Praha: Portál, 1997 O autismu - sborník příspěvků z mezinárodní konference. Brno: 1998 PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR, 2004, 76 s. ISBN 80-86856-01-1. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky.2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-210-0. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativcních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997 PUESCHEL, S. Downův syndrom pro lepší budoucnost. Praha: Tech-Market, 1997 RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002. 85 s. ISBN 80-244-0532-6. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003, 290 s. ISBN 80-244-0646-2. RUBINŠTEJNOVÁ, S. J. Psychologie mentálně zaostalého žáka. Praha: SPN, 1987 ŘÁDA, J. Výjimečné děti. Praha: Septima, 1995 SCHOPLER, E. Autistické chování. Praha: Portál, 1997 SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999 ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000 ŠVARCOVÁ, I. Základní otázky psychopedie. Praha: VÚP, 1997 ŠVARCOVÁ, I. Alternativní vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika. Praha: Septima, 1999 TEPLÁ, M. Přípravný stupeň pomocné školy. Praha: Tech-Market, 1999 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999 VALENTA, M. Péče o mentálně postižené v zahraničí. Olomouc. UP, 1994 VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997 VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: Parta, 2003. ISBN 80-7320039-2. VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1994 VAŠEK, Š. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999 VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006.. ISBN 80-7315-134-0. Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.