SPKDC_PIL1 Counseling, Diagnosis and Intervention in Speech Therapy I.

Faculty of Education
Autumn 2016
Extent and Intensity
0/0/1. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 24. 9. 7:30–12:50 učebna 52, Fri 4. 11. 7:30–12:50 učebna 53
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Student získá teoretické znalosti z oblasti vývoje řeči a narušené komunikační osobnosti u dětí předškolního věku. Osvojí si postupy při diagnostice vývoje řeči, bude seznámen s novými diagnostickými nástroji určenými k posouzení vývoje řeči a specifiky při diagnostice jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku (narušeného vývoje řeči, poruch artikulace, poruch fluence řeči, poruch zvuku řeči a dalších). Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a mezioborové spolupráce.
Syllabus
  • Ontogeny of the speech, influence of the psychological and social factors. The concept, classification, symptomalotogy, diagnostic and methods of the therapy of particular forms of the communication disabilities. The prevention, areas of Special Education Diagnosis Logopedics of preschool children.
Literature
  • MÁLKOVÁ, Gabriela and Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje : diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 2 sv. ISBN 9788024742397. info
  • SMOLÍK, Filip and Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku (Communication preschool children). první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 pp. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Raná intervence u dětí s narušenou komunikační schopností (Early intervention of children with communication disorders). In Opatřilová, D.; Nováková, Z. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 209-225. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace : poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. ISBN 9788024731810. URL info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, vol. 2010, 435 pp. info
  • HARTMANN, Boris and Michael LANGE. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti : rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Translated by Pravoslav Prokeš. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 82 s. ISBN 9788073870218. info
  • KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008, 203 pp. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 228 pp. info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina and Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
  • LECHTA, Viktor. Koktavost : komplexní přístup. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 231 s. ISBN 8071788678. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • MIKULAJOVÁ, Marína and Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia : špecificky narušený vývin reči. 1. vyd. Bratislava: M. Mikulajová, I. Rafajdusová, 1993, 288 s. ISBN 8090044506. info
Teaching methods
seminar, class discussion
Assessment methods
1. Casuistry of the child with disordered communication ability. 2.Final written test (contains 40 questions, it is necessary to successfully cope with 75% correct answers) 3.Oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/SPKDC_PIL1