SPKDC_PIS2 Counseling, Diagnosis and Intervention in Education of Students with Hearing Impaired II.

Faculty of Education
Autumn 2014
Extent and Intensity
0/0/12. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The student will acquire basic konwledge of the diagnostics of hearing impairment and will be oriented in the problematics of diagnostics process, the student will get a knowledge of diagnostics of hearing impairment by work with children in school age, diagnostic methods used in the diagnostics of hearing impairment. The student will learn the knowledge ofspecial educational counceling in this age category.
Syllabus
  • Methods of diagnostics of hearing impairment. Interdisciplinary cooperation. Tools and apparatuses, tests and methods used in testing. Counceling, SPC.
Literature
  • PITNEROVÁ, Pavla. Význam komunikace v rámci inkluze žáka se sluchovým postižením (The Importance of Communication in the Inclusion of Pupils with Hearing Impairments). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. p. 112-121. ISBN 978-80-210-6515-4. 2013. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava and Pavla PITNEROVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. První vydání. Brno: Masarykova univerzita. viii, 221. ISBN 9788021060012. 2012. info
  • PITNEROVÁ, Pavla and Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Připravenost osob se zdravotním postižením pro uplatnění na trhu práce jako nástroj sociální inkluze (Readiness of People with Disabilities for Success at the Job Market as a Tool for Social Inclusion). In Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. ISBN 978-80-7315-215-4. 2011. info
  • PITNEROVÁ, Pavla and Karel PANČOCHA. Znalosti budoucích učitelů z oblasti speciální pedagogiky jako předpoklad úspěšného inkluzivního vzdělávání (Future Teacher’s Knowledge of Special Education as a Precondition for Successful Inclusive Education). In KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: MU. p. 331-342, 13 pp. ISBN 978-80-210-5731-9. 2011. info
  • PITNEROVÁ, Pavla. Žáci se sluchovým postižením ve škole (Hearing-impaired Pupils in School). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. p. 153-164. ISBN 978-80-210-5383-0. 2010. info
  • PITNEROVÁ, Pavla. Jsou budoucí učitelé připraveni na integraci žáků? (Are future teachers prepared for the integration of pupils?). In „Aktuální problémy metodologie a metodiky ve speciální pedagogice“ Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 11 pp. ISBN 978-80-244-2492-7. 2009. info
  • PITNEROVÁ, Pavla. Připravenost budoucích učitelů na integraci sluchově postižených žáků. In "Metodologické otázky kvalifikačních prací studentů speciální pedagogiky" Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové. 2009. info
  • PITNEROVÁ, Pavla. Připravujeme budoucí učitele na integraci žáků se sluchovým postižením (We are preparing future teachers to integrate pupils with hearing disabilities). In MÜHLPACHR, Pavel. Sociální inkluze v prostředí biodromální speciální pedagogiky. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. p. 121-130, 9 pp. Publikace Pd-22/09-02/58. ISBN 978-80-210-4951-2. 2009. info
Teaching methods
consultation, practical lessons, discussions, homework
Assessment methods
Written test (it is necessary to successfully cope with 75% correct answers) and oral exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2014/SPKDC_PIS2