SPKRC_NKS Impaired Communication Abilities

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/16. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Narušená komunikační schopnost Obecná analýza lidské komunikace, vymezení lidské komunikace, funkce komunikování, vnitřní a vnější kontext komunikace, kontextové modality, komunikační kompetence, teorie neverbální komunikace, neverbální projevy v terapeutickém kontextu, analýza slovní komunikace, terapeutická a pomáhající komunikace, poruchy v interpersonální komunikaci, narušená komunikační schopnost, etiologie a patogeneze narušené komunikační schopnosti, specifika intervence v logopedii – diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie, prevence, metody, techniky a postupy logopedické diagnostiky a terapie, principy jejich aplikace, vývojové trendy, současné diagnostické a terapeutické postupy využívané u jedinců s afázií, problematika terapie deficitů v rozumění i produkci řeči, diagnostické a terapeutické postupy užívané u osob se získanou dysartrií, aktuální postupy při terapii dysfagií, aktuální otázky současné balbutologie.
Syllabus (in Czech)
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Vymezení lidské komunikace, účel lidského komunikování a motivace k němu, komunikační kontext, kontextové modality, komunikační kompetence, způsoby komunikace. 2. Teorie neverbální komunikace- základní teze, neverbální projev y v terapeutickém kontextu. 3. Analýza slovní komunikace-základní teze, ontogeneze slovního komunikování, fáze v osvojování si jazyka, rozvoj slovní zásoby. Dialog, rozhovor, konverzace. 4. Terapeutická a pomáhající komunikace, rizika v terapeutické komunikaci, pokyny pro komunikaci s klienty. 5. Narušená komunikační schopnost – etiologie, patogeneze všech kategorií narušené komunikační schopnosti. 6. Specifika intervence v logopedii, současné používané metody a techniky logopedické diagnostiky a terapie, principy jejich aplikace, vývojové trendy. 7. Afázie – aplikace současných diagnostických postupů, efektivita terapie afázie, terapeutické strategie – kognitivně neuropsychologický přístup, pragmatické přístupy, skupinová terapie. 8. Moderní diagnostické a terapeutické postupy užívané při logopedické intervenci u osob se získanou dysartrií. 9. Dysfagie – interdisciplinární diagnostika, využití kompenzačních a terapeutických strategií. 10. Etiologie a patogeneze balbuties, diagnostické a terapeutické postupy.
Literature
  • FRASER, M. Svépomocný program při koktavosti. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-352-8.
Assessment methods (in Czech)
Teoretická i praktická výuka, zpracování seminární práce, zkouška.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Specializace I. - možnost výběru mezi 1a a 1b.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SPKRC_NKS