SPLBK_KODP Komunikace osob s duálním smyslovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je vyučován ve třetím ročníku v rámci bakalářského studijního programu Speciální pedagogika - komunikační techniky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s problematikou osob s duálním smyslovým postižením, a to především s důrazem na možnosti komunikace těchto osob. Osvojí si praktické základy některých komunikačních forem a jiné si vyzkoušejí. Studenti budou schopni navrhnout postupy ve vzdělávání dětí a žáků s hluchoslepotou a budou schopni představit si rozvíjení jejich komunikačních kompetencí prostřednictvím různých forem komunikace. Studenti se seznámí s teorií a praxí rozvoje komunikačních dovedností u osob se získanou i vrozenou hluchoslepotou. Zde použijí dosud získané znalosti a dovednosti a naučí se kombinovat různé přístupy dle stupně postižení zraku a sluchu u dětí s hluchoslepotou. Budou schopni na základě dané kazuistiky vytvořit konkrétní podklady pro realizaci rozvíjení komunikačních dovedností a budou schopni o nich diskutovat s ostatními. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
Osnova
  • Komunikace osob s hluchoslepotou, legislativa, rozvoj komunikačních dovedností u jedinců s hluchoslepotou, využití taktilního znakového jazyka a jiných taktilních forem komunikace při rozvoji komunikačních kompetencí.
Literatura
  • HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
  • JARNÍKOVÁ, Ivana. Eliška : příběh hluchoslepé holčičky. 1. vyd. [Praha]: Společnost pro ranou péči, 2005, 44 s. ISBN 802396206X. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 103 s. ISBN 8024412446. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuze, samostatná práce
Metody hodnocení
Písemný test (k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75% otázek).
Informace učitele
Povinná literatura HORÁKOVÁ, Radka (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál. JARNÍKOVÁ, Ivana (2005) Eliška – příběh hluchoslepé holčičky. 1. vyd. Praha: Společnost pro ranou péči. Doporučená literatura JAROŠOVÁ, Jindra (1991) Via lucis. 1. vyd. Praha: Fokus. KRAHULCOVÁ, Beáta (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. LANGER, Jiří a Eva SOURALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ (2006) Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, 1. díl výukového CD–ROMu, vyd. o.s. LORM, Praha. LANGER, Jiří a Eva SOURALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ (2009) Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, 2. díl výukového CD–ROMu, vyd. o.s. LORM, Praha. LANGER, Jiří a Eva SOURALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ (2010) Taktilní znakový jazyk – Manuál a CD–ROM k výuce a studiu, vyd. o.s. LORM, Praha. LUDÍKOVÁ, Libuše (2001) Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. 1. vyd. Olomouc: UP. LUDÍKOVÁ, Libuše (2000) Vzdělávání hluchoslepých I. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. LUDÍKOVÁ, Libuše (2001) Vzdělávání hluchoslepých III. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001. SOURALOVÁ, Eva (2000) Vzdělávání hluchoslepých II. 1. vyd. Praha: Scientia. ŠTĚRBOVÁ, Dana a kol. (2005) Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: UP.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020.